Ruhiy holatda o’zini o’zi boshqarish usullari

Tuyg’ular har bir inson hayotining juda muhim qismidir, yoshligidan boshlanadi. Hissiy qo’zg’alish va hissiy reaktsiyalar ham yaxshilanishi, ham ish faoliyatini buzishi mumkin. Masalan, mo”tadil qo’zg’alish paytida biz yanada samarali harakat qilishimiz mumkin, ammo stressning intensivligi yoki g’azab, qo’rquv yoki g’azab kabi salbiy his-tuyg’ular maqbul darajadan oshib ketganda, bizning harakatlarimiz samarasiz bo’ladi. Hissiyotlarni tartibga solish ruhiy holatingizni maqbul darajada saqlashga imkon beradi, o’z his-tuyg’ularingizni tartibga sola olmaslik esa xulq-atvor va ruhiy muammolarga olib keladi.

O’z-o’zini boshqarish nima?

Ko’pincha o’z-o’zini boshqarish, qo’zg’alish darajasini nazorat qilish va energiya resurslarini tiklash deb tushuniladi. Keng ma’noda aqliy o’zini o’zi boshqarish, haqiqatni aks ettirish va modellashtirishning aqliy vositalaridan foydalanish bilan tavsiflangan tirik tizimlar faoliyatini tartibga solish darajalaridan biri hisoblanadi.

Amerikalik tadqiqotchi Roy Baumeisterning so’zlariga ko’ra, o’z-o’zini boshqarish bir-biriga mos keladigan past va yuqori tartibli jarayonlarni o’z ichiga oladi. Reaktsiyani boshlash va to’xtatish, bir reaktsiyani boshqasiga almashtirish o’z-o’zini boshqarishning asosiy mohiyatidir. Samarali o’zini o’zi boshqarish orqali odam past javobni, masalan, g’azablanishni bostirishga qodir. Buzilish pastki tartibli jarayonlar yuqori darajadagi jarayonlarga qaraganda kuchliroq bo’lganda sodir bo’ladi.

Psixolog Valter Mishel o’zini o’zi boshqarishni psixosial tizimning etarli xulq-atvorini rivojlantirish motivatsiyasi sifatida belgilashni taklif qildi.

O’z-o’zini boshqarish strategiyasi

Ruhiy salomatlikni tartibga solish – bu hissiyotlarni kontekstga yoki shaxsiy maqsadlariga erishish uchun moslashish. U hissiy reaktsiyalarni, ayniqsa ularning intensivligi va davomiyligini kuzatish, baholash va o’zgartirish bilan bog’liq tashqi va ichki jarayonlarni o’z ichiga oladi. Kundalik vaziyatlarda hissiy jihatdan etuk inson nimalarni his qilayotganini anglay oladi, vaziyatga qanchalik mosligini baholaydi va shu ma’lumotlarga asoslanib, hissiy reaktsiyalarini tartibga soladi.

O’z-o’zini boshqarish usullari

Psixologik o’zini o’zi boshqarish usullari ruhiy holatni o’z-o’zini boshqarish uchun ishlatiladi. Ish besh bosqichdan iborat bo’lib, ular beshta toifadagi stress omillarni aniqlaydi: biologik, emotsional, kognitiv, ijtimoiy, prosotsial.

Ruhiy holatni o’z-o’zini boshqarishning ko’plab usullari mavjud, ular 4 asosiy guruhga bo’linadi:

  • asab-mushak (progressiv) gevşeme;
  • avtogen mashg’ulotlar;
  • ideomotor mashg’ulotlar;
  • tasvirlarning shahvoniy hordiq chiqarishi.

O’z-o’zini boshqarish usullaridan foydalanish vazifalari:

  • stress alomatlarini yo’q qilish;
  • hissiy stress darajasining pasayishi;
  • kiruvchi oqibatlarning oldini olish;
  • resurslarni safarbar qilish.

O’z-o’zini boshqarish usullarining umumiy xususiyatlari

Barcha usullarning asosiy xususiyatlari:

  • insonning funktsional holatini uning namoyon bo’lishining asosiy darajalariga ta’sir ob’ekti sifatida tahlil qilish: fiziologik, psixologik va xulq-atvor;
  • davlatni o’zgartirish uchun maxsus harakatlarni amalga oshirishga imkon beradigan tegishli sharoitlarni yaratishga e’tibor;
  • davlatning o’zgarishiga (tartibga solinishiga) faol munosabatni rivojlantirish;
  • tegishli o’zini o’zi boshqarish qobiliyatlarini izchil o’zlashtirish.

Shuni esda tutish kerakki, hissiyotlarni nazorat qilmaslik ko’pincha o’zini o’zi bilmaslikning natijasidir. Biz tanqid, kelishmovchilik yoki talab kabi ba’zi bir omillarga stressli, haddan tashqari ta’sirchan bo’lib tuyulamiz. Ushbu holat bilan kurashishning yaxshi usuli – o’zingizni kuzatish va baholashdir. O’zini sinchkovlik bilan tahlil qilish o’zini nazorat qilishda muvaffaqiyatga erishish uchun asosdir. Ruhiy salomatlik normal bo’lishi uchun siz o’z vaqtida salbiy hissiyotlardan xalos bo’lishingiz kerak.

Manba: Blog.wikium.ru

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

53 − 46 =

Akme Consalting !!!

Bizga qo‘shiling !

Kirish Yopish
error: Content is protected !!