Ichki ziddiyatni qanday hal qilish kerak?

Insonga muvozanat holati kerak emas, aksincha unga munosib bo’lgan biron bir maqsad uchun kurash kerak. Viktor Frankl Agar biz shaxslararo nizolarning ijobiy oqibatlarini ko’rib chiqsak (oldingi maqolaga qarang), unda quyidagilarni ajratib ko’rsatish mumkin: 1) qarama-qarshiliklar uning rivojlanishidagi mavjud to’siqlarni bartaraf etish uchun shaxsiy resurslarni safarbar qilishga yordam beradi ; 2) qarama-qarshiliklar shaxsning o’zini o’zi bilishiga va uning o’zini o’zi qadrlashini rivojlantirishga yordam beradi ; 3) pastki mojaro qotib irodasini va inson psixika mustahkamlaydi; 4) konflikt – bu shaxsning o’zini o’zi rivojlantirish va o’zini o’zi amalga oshirish vositasi va usuli; 5) qarama-qarshiliklarni bartaraf etish insonga hayotning to’laqonli bo’lishini his qiladi, uni ichki jihatdan boyroq, yorqinroq va to’liqroq qiladi. Shaxsiy nizolarning oldini olishning universal yoki umumiy ijtimoiy sharoitlari va usullari mavjud: O’zingizni biling. Keyingi qadam – bu sizning shaxsingizning iste’dodi va kuchli tomonlarini aniqlashdir. Qachon, qanday sharoitlarda va qanday qilib o’zingizni, harakatsizligingizni engib, muvaffaqiyatga erishganingizni tahlil qiling? Xatolarimiz va kamchiliklarimizni, qobiliyatlarimizni oshkor qilishga to’sqinlik qiladigan o’zimizdagi to’siqlarni ochib berish. Buning uchun siz quyidagi cheklovlarni tahlilidan foydalanishingiz mumkin: Biz mas’uliyatni o’zimizga olish o’rniga boshqalarga yuklaymiz. Biz o’zimizdan boshqalarga ko’proq ishonamiz, chunki o’zimiz biz uchun nima muhimligini bilmaymiz. Xushmuomalalik va har qanday sababga ko’ra ikkiyuzlamachilik bizning his-tuyg’ularimizning yomonlashishiga olib keladi. Biz baxt va o’zimizni anglash huquqimizni himoya qilishga tayyor emasmiz. Bizga mustaqillik, fantaziya beradigan kuchni yo’q qilishga imkon beramiz. Muhim narsaga o’girilmaslik va engil yurak bilan ahamiyatsiz, ikkilamchi bo’lgan hamma narsadan voz kechish. Hayotiy mazmunli qadriyatlarni shakllantirish. O’zingizning ijobiy hayotiy tajribangizdan foydalaning. O’zingizga ishonch hosil qiling . O’z qobiliyatiga ishonchsiz odam, shu bilan birga, doimo o’zini noqulay his qiladi. Ertami-kechmi u shaxslararo mojaroga duch keladi, chunki noaniqlik qo’rquv bilan birga yashaydigan shubhalarni keltirib chiqaradi. Shuning uchun, biron bir jiddiy biznesni boshlashdan oldin, o’zingizga ishonchsizlikning quyidagi odatiy ko’rinishlari mavjudligini tekshiring: urinishdan qo’rqish – harakatsizlik, mag’lub bo’lishdan qo’rqib, xohlagan narsangizni olishni istamaslik, “yuzingizni yo’qotish”. bezovtalik – boshqalar bilan hamqadam bo’lmaslik qo’rquvi, bezovtalik, xavotir va qo’rquvni keltirib chiqaradigan tashvish. hasad qilish va o’zini kamsitish – doimiy ravishda o’zini boshqalar bilan taqqoslash, o’zidan norozi bo’lish, o’zlarini kamsitish va boshqalarni kamsitish. bravado va yolg’on – taassurotni avvalgidan yaxshiroq qilish, “o’zini ko’rsatish” istagi. konformizm – opportunizm, “hamma kabi” bo’lish istagi, “yopishmaslik”, tavakkal qilmaslik. Agar ushbu fazilatlarning kamida bittasi sizga xos bo’lsa, siz ularni yo’q qilish uchun choralar ko’rishingiz kerak. Bunday holda siz quyidagi tavsiyalardan foydalanishingiz mumkin: O’ziga ishongan odam, boshqalarni kamsitib, o’zini boshqalar hisobiga tasdiqlashga intilmaydi. U o’zidan ko’ra yaxshiroq bo’lishga harakat qiladi va har doim va hamma narsada boshqalarnikidan yaxshiroq bo’lmaslik uchun, nevrotik kabi. Xulq-atvor stereotiplari bosimiga berilmang, faolligingizni cheklamang. O’zingizning boshingiz bilan o’ylab ko’ring, lekin, albatta, siz boshqalarning yaxshi maslahatlarini e’tiborsiz qoldirmasligingiz kerak. Shuni bilingki, siz o’zingizning oldingizga qo’ygan vazifalarni bajarish uchun etarlicha qobiliyat va kuchli tomonlarga egasiz. Qobiliyatlar mavjud. bu haqda odam hatto gumon qilmaydi va faqat ma’lum bir hayot tajribasida topiladi. O’zingizga ko’proq ishoning, doimo va har narsada boshqalarning fikriga quloq solib, o’zingizning “men” ni yo’q qilmang. Unutmang, siz uchun o’zingizni tashlab, birovning hayoti, birovning g’oyalari va ma’nolaridan voz kechishdan ko’ra yomonroq narsa yo’q. Siz o’zingizsiz va hech kim sizni hech qachon almashtirmaydi. “Men sizga kerakman” munosabatini tashlab, “Men kimman” tamoyiliga amal qiling. O’zingizning ichki qadr-qimmatingizni anglashning o’zi o’zingizga bo’lgan ishonchingizni kuchaytiradi. Axloqiy o’z-o’zini tarbiyalash va o’zini tasdiqlash uchun harakat qiling. Shaxslararo nizolarning oldini olishning yuqoridagi usullaridan tashqari zamonaviy konfliktologiya boshqalarni ajratib turadi. Bulardan bir nechtasi muhimroq. “Ulkanni quchoqlashga” intilmang, barcha masalalarni birdaniga qabul qilmang. O’zingizning barcha motivlaringiz va ehtiyojlaringizni qanday qilib birinchi o’ringa qo’yishni biling va birinchi navbatda ularni bajarishga e’tibor bering. Muammolarni yig’mang, oxir-oqibat, vaziyat siz ularni hal qila olmaydigan darajaga yetadi, bu esa shaxslararo nizolarga olib keladi. Shaxslararo nizolarni hal qilish (yoki yengish) – bu shaxsning ichki tarangligini olib tashlash, uning ichki tuzilishining turli elementlari o’rtasidagi ziddiyatlarni bartaraf etish va ichki muvozanat, barqarorlik va hamjihatlik holatiga erishishdir. Konfliktni hal qilish ijobiy bo’lib, shaxsiyatning rivojlanishiga, o’zini o’zi takomillashtirishga olib keladi. Avvalo shuni ta’kidlash kerakki, har qanday shaxslararo nizo har doim individual, shaxsiy xususiyatga ega. Shuning uchun uning hal etilishi yosh, jins, fe’l-atvor, temperament, ijtimoiy mavqe, qadriyatlar va boshqalar kabi shaxsiy omillarga bog’liq bo’lib, bu shaxslararo nizolarni hal qilishning barcha odamlar va vaziyatlar uchun bir xil darajada mos keladigan universal usullari mavjud emasligiga olib keladi. Shu bilan birga, shaxslararo nizolarni bartaraf etishga individual yondashuv zarurligiga qaramay, individual xususiyatlarni hisobga olgan holda har kim foydalanishi mumkin bo’lgan eng umumiy va tipik printsiplarni va ularni hal qilish usullarini shakllantirish mumkin. Shunday qilib, agar siz o’zingizni shaxslararo nizo holatiga tushib qolsangiz, unda quyidagilarni bajarish tavsiya etiladi: 1 Vaziyatni etarli darajada baholang. Uni boshqaring, ziddiyatni keltirib chiqargan va tashvish , qo’rquv yoki g’azab tuyg’ularini keltirib chiqargan qarama-qarshiliklarni aniqlashga harakat qiling . 2 Konfliktning ekzistensial ma’nosini anglang. Uning siz uchun ahamiyatlilik darajasini tahlil qiling, oqibatlarini hayotingizdagi o’rni va roli nuqtai nazaridan baholang. Ehtimol, mojaroni keltirib chiqargan sabab zudlik bilan sizning qadriyatlar tizimingiz fonida qoldirilishi yoki umuman unutilishi kerak. 3 Mojaroning sababini toping. Barcha ikkinchi darajali lahzalar va ularga hamrohlik qiladigan holatlardan voz kechib, uning mohiyatini ochib bering. 4 Shaxslararo nizolarning sabablarini tahlil qilishda jasorat ko’rsating. Haqiqat bilan yuzma-yuz turishni biling, garchi bu sizga unchalik yoqmasa ham. Barcha engil vaziyatlarni tashlab, tashvishingizning sababini shafqatsizlarcha hal qiling. 5 “Bug ‘chiqaring”. Har qanday g’azabni, hissiyotni yoki tashvishni bo’shating. Buning uchun siz jismoniy mashqlardan ham, ijodiy faoliyatdan ham foydalanishingiz mumkin. Kino, teatrga boring, sevimli kitobingizni oling. 6 Bo’shashtiradigan mashqlarni bajaring. Bugungi kunda gevşeme, meditatsiya qilishning o’ziga xos texnikasi va mexanizmlariga oid ko’plab nashrlar mavjud, shaxsan o’zingiz uchun eng munosibini tanlang. 7 Ishingiz shartlarini va / yoki uslubini o’zgartiring. Bu shaxslararo nizo doimiy ravishda faoliyatning noqulay sharoitlari tufayli kelib chiqadigan holatda amalga oshirilishi kerak. 8 Kechirishni o’rganing. Va nafaqat boshqalar, balki o’zingiz ham. Axir, barcha odamlar “gunohsiz emaslar” va biz ham bundan mustasno emasmiz. 9 Sog’lik uchun faryod qiling. Ko’z yoshlarini maxsus o’rgangan amerikalik biokimyogar V. Frey, ular salbiy his-tuyg’ular paydo bo’lganda, ular tarkibida morfin kabi harakat qiladigan va tinchlantiruvchi xususiyatlarga ega bo’lgan moddani topishini aniqladilar. Uning fikriga ko’ra, ko’z yoshlari stressga qarshi himoya vositasidir. Ko’z yoshlari bilan yig’lash miyaning hissiy stressni yo’qotishi uchun signal bo’lib xizmat qiladi. Ammo ilmiy tadqiqotlar bilan bir qatorda deyarli har bir kishi o’z tajribasidan biladiki, ko’z yoshlari hissiyotni yengillik va yengillik, oldinga siljish va muvaffaqiyatga erishish uchun kuch keltiradi.

Maqola haqidagi fikrlaringizni yozib qoldiring !
Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis,Meditator,Motivator

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

58 + = 62