Meditatsiyani so’z bilan ta’riflash juda qiyin. Meditatsiya sizda bo’lishi va bo’lishi mumkin bo’lgan narsadir, lekin uning tabiati tufayli nima ekanligini ayta olmaysiz. Meditatsiya – bu holat. Ammo buni tasvirlash juda qiyin. Bundan tashqari, tez-tez so’raladigan savol: “Siz nima haqida meditatsiya qilasiz?” ko’pincha bizni meditatsiya maqsadidan uzoqlashtiradi, biror narsa, biron bir ob’ekt yoki tasvir ustida meditatsiya qilish kerakligini ko’rsatadi.
Biz ongimizni toraytiramiz … mavzuga e’tibor qaratamiz va … olamiz. To’g’ri! diqqat. Konsentratsiya har doim ongning torayishidir. Ong qanchalik kuchli bo’lsa, shunchalik kuchli bo’ladi. Bu tabiatning har qanday sirini teshib o’tgan yorqin nurga o’xshaydi. Konsentratsiya juda katta kuch beradi, lekin bu aqlning kuchi.

Ko’pgina mashhur olimlar fan sohalaridan birida jamlangan ongi kuchi bilan eng katta kashfiyotlar qildilar. Konsentratsiya insonni tanlagan sohada kuchli va aqlli qiladi, ular uchun dunyoning qolgan qismi fonda. Misol uchun, sigaret kullari, zaharlar haqida aql bovar qilmaydigan narsalarni biladigan va yerning aylanayotganini bilmaydigan Konan Doyl xarakterini olaylik.

Aql shu qadar diqqat markazida bo’ladiki, qolgan hamma narsa uning diqqat markazidan chiqib ketadi va amalga oshirilmaydi. Bu ong holati emas, bu toraygan ong holati, shuning uchun u tinish belgilariga aylanadi. 


Shunday qilib – Meditatsiya konsentratsiya emas. Va bu tafakkur emas.


Diqqat bu nuqta, tafakkur kengroq maydonga ega.
Siz go’zallik haqida o’ylaysiz.Bir go’zallik tajribasidan boshqasiga o’tishingiz mumkin. Ammo siz hali ham bu mavzuga bog’lanib qolasiz. Tafakkur kengroq konsentratsiyadir.

Falsafa o’z usuli sifatida tafakkurdan foydalanadi, xuddi fan konsentratsiyadan foydalanadi. Ob’ekt qanchalik katta bo’lsa, harakat uchun joy shunchalik ko’p; konsentratsiyada harakat uchun bo’sh joy umuman yo’q. Shuning uchun olimlar juda cheklangan odamlardir, qanchalik g’alati tuyuladi. Ular o’rganish mavzusi bo’lmagan hamma narsada cheklangan. Ular qolganlarga qiziqmaydi va jamiyat ishonadigan hamma narsani qabul qiladi.

Olim bo’lish uchun ba’zi narsalarni qurbon qilish kerak. Masalan, sog’lom fikr. Sog’lom fikr oddiy odamlarga xos xususiyatdir. Olim – g’ayrioddiy shaxs va umuman olganda, aql-idrokka ega bo’lgan kishi nisbiylik nazariyasini kashf etib bo’lmaydi. Olim shunchaki aql-idrokini yo’qotishi mumkin. Xuddi faylasuf kabi. Tafakkur ravshan tushga o’xshaydi. Falsafa asosan tafakkurdir. Ba’zida u konsentratsiyani vosita sifatida ishlatadi.


Meditatsiya qilish emas, bu holat. Siz meditatsiya qila olmaysiz, lekin unda qolishingiz mumkin. Biror narsa qilishni boshlashingiz bilanoq, siz darhol tafakkurga, diqqatni jamlashga yoki harakatga tushasiz. Agar siz hech narsa qilmasangiz – jismonan yoki aqliy yoki boshqa darajada, barcha harakatlar to’xtatilganda va siz shunchaki bo’lganingizda – bu meditatsiya. 


Agar siz atigi bir daqiqa hech narsa qilmasangiz va shunchaki dam olsangiz va ichki koinotingizda bo’lsangiz ham, bu meditatsiya. Va buni bilib olganingizdan so’ng, aniqrog’i, bu holatni qo’lga kiritsangiz, unda xohlaganingizcha qolishingiz mumkin. Bolalar ko’pincha meditatsiya qilishadi. Bu qiyinchiliksiz jarayon. Aksincha, bu ongni toraytirishni emas, balki butunlay bo’shashish va kengayishni talab qiladigan jarayon. 


Sizning borlig’ingiz qanday bezovta bo’lmasligi mumkinligini bilganingizdan so’ng, siz o’zingizning borligingiz bezovtalanmaganligini bilib, asta-sekin harakat qilishingiz mumkin. Bu meditatsiyaning ikkinchi bosqichidir. Birinchidan, oddiy bo’lishni o’rganing. To’g’rirog’i, eslab qoling. Meditatsiya harakatga qarshi emas. Bu sizni hayotdan uzoqlashtirmaydi. U sizga boshqacha hayot tarzini o’rgatadi. Siz markazga aylanasiz. Siz xotirjamlikni saqlaysiz. Siz kuzatuvchisiz. Bu sir. Eng katta xabardorlik. Ish davom etmoqda, lekin siz kuzatuvchisiz. Nima bo’layotganining ichki guvohi. Sizning borlig’ingizdagi bu siklonning chayqalmagan markazi bilan. 


Meditatsiya juda oddiy. Konsentratsiya juda qiyin. Bu charchatadi, chunki siz doimo o’zingizni fikringizni deyarli “bo’yinbog’ bilan” konsentratsiya mavzusiga qaytarishga, fikrlaringizni boshqarishga harakat qilishingiz kerak. Konsentratsiya – bu ruhiy holat emas. Fikrlar bizning boshimizdan o’tadi, ongimiz bir narsadan ikkinchisiga o’tishni yaxshi ko’radi, kontsentratsiyada ong qamoqxonadagidek. Mulohaza yuritadigan bo’lsak, qamoqxona kamerasining hajmi biroz kattaroq, ammo bo’sh joy hali ham cheklangan. 


Meditatsiya o’z ixtiyorida barcha makonga ega. Siz kuzatuvchisiz. Bu mahorat. Ilm emas, san’at emas. Malaka. Ushbu holatni bir marta ushlaganingizdan so’ng, siz unga qaytishingiz va shu bilan o’zingizda bu mahoratni odat sifatida rivojlantirishingiz mumkin. Sizga maxsus lavozim kerak emas, sizga maxsus vaqt kerak emas. Meditatsiya – bu sarguzasht, inson ongida sodir bo’lishi mumkin bo’lgan eng katta sarguzasht. Meditatsiya ongda sodir bo’ladigan narsa emas. Bu aql bilan sodir bo’ladigan narsa. O’lim hayot uchun qanday bo’lsa, meditatsiya aql uchundir. Meditatsiya ruhiy, ruhiy o’limdir. Ong aqlsiz qoladi. Sof ong. 


Hech qachon tanangizni yoki sizni befarq qiladigan narsalarni mashq qilmang, chunki meditatsiya to’liq sezgirlikdir. Meditatsiya bilan shug’ullansangiz, tanangiz juda sezgir bo’ladi. Endi siz tanangizning organlari qanchalik sezgir bo’lishini tasavvur ham qila olmaysiz. 


Va eng muhimi. Baxtli bo’lganingizda meditatsiyada bo’lishga harakat qiling. Xursandchilik holati meditatsiyaning asosiy shartidir. Siz azob chekayotganingizda, meditatsiya azob-uqubatlardan xalos bo’lishga yordam beradi, ammo o’zingizni yaxshi his qilganingizda, siz baland to’lqinlarda meditatsiyaga muammosiz kirib, yuqori olamlarga suzib ketishingiz mumkin.

Manba:b17.ru

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

− 3 = 2

Akme Consalting !!!

Bizga qo‘shiling !

Kirish Yopish
error: Content is protected !!