Behruzbek.uz

Muvaffaqiyat sari yo'l…

Psixoanalistning ko’zlari bilan tajovuz

Ko’pincha oddiy hayotda odamlar bu so’zlarni sinonim deb hisoblashadi va ular orasida sezilarli farqni ko’rmaydilar va, albatta, farq bor. Va ba’zida bu juda og’ir bo’lib chiqadi. Aslida, g’azab va g’azabning psixologik ma’nosi deyarli teskari bo’lib chiqadi.

Keling, nima uchun bunday ekanligini ko’rib chiqaylik:

Agressiya inson tabiatining ajralmas qismidir. Bu atrofdagi haqiqatga moslashishga yordam beradi.

Menimcha, tajovuzsiz ham individual inson, ham butun insoniyat omon qolmas edi.

Umumiy psixologiyada tajovuz deganda o’zini tutish, boshqalarga turli xil zarar etkazadigan xatti-harakatlar, aloqa shakli, – “harakatlar” tushuniladi.

Psixologlar ko’plab tajovuz turlarini ajratadilar: og’zaki va og’zaki bo’lmagan, bilvosita va to’g’ridan-to’g’ri, ochiq va bostirilgan, passiv va faol, konstruktiv va halokatli. Ko’chada odamga borish va konstruktiv bo’lsa-da, tajovuz qancha vaqt ekanligini so’rashni tushunish muhimdir. Biz unga qarshi yashirin og’zaki tajovuzni qo’lga kiritishimiz mumkin: “O’z soatingiz bo’lishi kerak!” Yoki passiv: sukunat, johillik yoki boshqa xatti-harakatlar, masalan, nafratlangan ko’rinish. Va bularning barchasi tajovuzning boshqa shakli bo’ladi.

Ammo, biz bilganimizdek, his-tuyg’ular bizning xatti-harakatlarimiz uchun vosita. Agressiya ortidagi va uning qismlari bo’lgan asosiy tuyg’ular g’azab, g’azab, g’azab va nafratdir.

Endi ushbu his-tuyg’ularning mohiyatini ko’rib chiqamiz va farqni tushunishga harakat qilamiz.

G’azab o’z o’rnida g’azabni yoki g’azabni) bosadi . G’azab ham odamning ichida qaynab ketishi mumkin, shunda biz faqat sovuqqonlik, ajralish, johillik, takabburlik, boshqalarga nisbatan nafrat va mensimaslikni kuzatib, haqorat, qichqiriq, idishlarni sindirish, ayblash va janjal shaklida to’kishimiz mumkin.

G’azab ruhiy stressni bo’shatadi va ochiq aytganda tez, ammo vaqtinchalik yordam beradi. Agar bu amalga oshmasa, g’azab og’ir xafagarchilik yuki sifatida to’planib, psixosomatikaga aylanadi, xarakterni buzadi va tushkun holatda qoladi.

Shuni ta’kidlash kerak bo’lgan yagona narsa shundaki, g’azablanish hissiyotlari va boshqa barcha passiv tajovuzkor tuyg’ular hech narsaga olib kelmaydi, inson hayotida hech narsani o’zgartirmaydi, faqat uning salomatligi va hayot sifati yomonlashadi.

G’azabni yuqori tezlikda dvigatelning bo’sh tezligida ishlash bilan taqqoslash mumkin. Dvigatel gumburlaydi, mashina esa joyida turadi. Ushbu metafora yanada aniqroq bo’lishi uchun men sizga ikkita misol keltiraman. Ulardan biri kundalik hayotdan, ikkinchisi klinik amaliyotdan.

A misoli.

Ayol shaharga odam bilan gavjum avtobusda etib boradi, jamoat transporti ishida qasam ichadi, deyarli har kuni u boshqa yo’lovchilar bilan to’qnashuvga kirishadi. Bu deyarli janjallarga keladi. U g’azabga to’lgan va uni har kuni to’ldirib yuborgan. Ammo kundan-kunga u xuddi shu avtobusda yurishda davom etmoqda. Hayotda hech narsa o’zgarmaydi.

u, albatta, g’azablangan olish ko’zga mumkin bo’lsa, u bu vaziyatda o’zini qo’yish va undan chiqish yo’lini topadi nega u hayron edi. Qachon jahli, u, yaxshi ish boshlaydi mansab pillapoyalaridan yuqoriga harakat, o’zini bir mashina sotib, yoki ish uchun shaharga borib, qo’shnilar bilan birgalikda mumkin.

Agressiya endi passiv bo’lmaganda, bu fikrlash va harakat qilishni boshlashimizga yordam beradi. Ammo savol hali ham saqlanib qolmoqda: nega g’azablanish kerak? Nega bu ayol kundan-kunga o’zini shunday ahvolga solyapti? Aytaylik, keksa ona o’z uyida o’tirib, asablarini chayqab, shaxsiy hayotini tartibga solishni “taqiqlaydi”, talabchan va nazorat ostida.

Bu, albatta, charchatadi va g’azabga sabab bo’ladi, ammo uning ichki dunyosining markaziy figurasi bo’lgan kasal keksa onaga g’azablanish imkonsiz bo’lib chiqadi. Keyin g’azab bosilib, boshqa narsaga (avtobusdagi odamlar) o’tib, adolatli g’azabga aylanadi, bu ortiqcha stressni tashlashga va sizning holatingizda hech narsani o’zgartirmaslikka imkon beradi.

Agar bu ayol etukroq bo’lgan va o’zini o’zi qo’llab-quvvatlaydigan onasiga shu qadar hissiy jihatdan qaram bo’lmaganida, u unga g’azablanishga qodir edi. G’azab, masalan, tinchgina aytilgan bitta ibora bilan ifodalanishi mumkin edi: “Men sizga qo’limdan kelganicha qarayman va shaxsiy hayotimni quraman, agar bu sizga mos kelmasa, siz qariyalar uyiga ko’chib o’tishingiz mumkin.”

Bunday vaziyatda g’azablanish o’zini himoya qilishga qaratilgan harakat va o’zgarishlarga ichki tayyorgarlikni ko’rsatadigan ancha etuk tuyg’u. Ehtimol, bu vaziyatda, u haqiqiy ketishga kelmagan bo’lar edi va munosabatlar o’zgarishi, uchinchi odamni uyga kiritishi mumkin edi.

B misoli.

42 yoshli ayol oiladagi noqulay vaziyat uchun terapiyaga keldi. Va psixoterapiya paytida u doimo kechikdi, ko’pincha mashg’ulot uchun pul to’lashni unutishga harakat qildi, u ogohlantirishsiz sessiyani o’tkazib yuborishi mumkin edi.

Bu uning menga nisbatan passiv tajovuzi edi (qoidalarni belgilaydigan otaxon sifatida). U bu tajovuzdan xabardor emas edi. U ba’zida terapiyani mutlaqo foydasiz deb topdi, ammo oilaviy sharoitda bo’lgani kabi, uning qaramligi va yordamsizligini his qilib, uni ushlab turdi.

Vaqt o’tishi bilan u o’zining g’azabini, eng muhimi, uning sabablarini (otasiga hasad va nafrat, nazoratga muhtojlik) tushuna oldi va asta-sekin menga nisbatan tajovuzini so’zlar bilan ifoda eta boshladi. Bu behush ishonch yanada barqarorlashganda yuz berdi.

G’azab g’azabga aylandi. U mening tashqi ko’rinishimdan (otamning ko’rinishini eslatuvchi) bezovtalanib, terapiya qoidalaridan g’azablanganligi haqida ochiq gapira oldi. Shundan so’ng, uning kechikishi va yo’qligi to’xtadi. Terapevtik munosabatlar yanada ochiq va ishonchli bo’lib qoldi. Bu unga o’zini boshqacha ko’rinishda ko’rishga imkon berdi. Tuyg’ularni ochiq ifodalash tufayli oilaviy munosabatlar asta-sekin yaxshilana boshladi.

Shunday qilib. Biz shunday holatga keldikki, qaramlik holatini saqlaydigan samarasiz g’azab, harakat qilishga tayyorlik kabi g’azabga aylanganda, vaziyat o’zgarishni boshlaydi.

Aytish kerakki, g’azab va nafrat, paradoksal ravishda, muhabbat qalbida.

Agar nafrat halokatga olib kelmasa, bu kuchli hissiy zaryad odamlarga bir-birini tushunishga va yaqinlashishga, umumiy aloqa nuqtalarini topishga va bir-birlarining hissiy olamiga o’zaro kirib borishni his qilishga yordam beradi.

Xalq: “Sobiq dushmanlar eng yaxshi do’st bo’lishlari mumkin”, deb bejiz aytmagan.

G’azab, agar u qabul qilinadigan chegaralarda saqlansa, odamlarni yaqinlashtiradi, vaziyatni o’zgartiradi.

“Men sizdan g’azablanaman – demak, siz menga befarq emassiz.”

G’azab, qoida tariqasida, o’ziga nisbatan norozilik, o’zini o’zgartirishga tayyorlik tomonlarini nazarda tutadi. Asosan, g’azab bu ichki harakatlar va qarorlarni qabul qilishga tayyorlikdir.

Sovet ta’lim tizimida g’azab yomon his deb hisoblangan. U qabul qilinmadi. “Siz ota-onangizdan g’azablana olmaysiz. Agar siz g’azablansangiz, biz sizni sevmaymiz. ” Bu bolani chidashga, g’azabini bostirishga, uni g’azabga aylantirib, o’zini yo’q qilishga, barcha munosabatlarni yashirin ravishda buzishga majbur qildi.

Ruhiy jihatdan sog’lom bola: “Onajon, men sizni yomon ko’raman” deb aytish qobiliyatiga ega. Va javoban onamdan tabassumni qabul qilish va quyidagi so’zlarni qabul qilish: “Ha, siz u va bu uchun menga g’azabdasiz …”

G’azab bu ajralishni rag’batlantiradigan tuyg’u – mustaqil etuk shaxsni rivojlantirish uchun zarur bo’lgan psixologik ajralish.

Psixoanalitik terapiyaning asosiy vazifalaridan biri bu tajovuzni munosabatlarga birlashtirish, g’azabni g’azabga aylantirishdir.

G’azabni tahlilchi unga nisbatan tajovuzini so’zlar bilan ifodalash uchun ishonch hosil bo’lguncha qabul qiladi va saqlaydi. Bu g’azabning ongsiz sabablarini tushunishga va tajovuzkorlikni namoyon etishda yangi va qulay tajribalarga ega bo’lishga yordam beradi.

Psixoanalizda shunday bir qoida mavjud: “Barcha his-tuyg’ular so’zlar bilan ifodalanishi kerak, va harakatlarga javob bermaslik kerak”.

Agar g’azab amalda ta’sir qilsa (terapiyani to’xtatib qo’yish: men pul to’lashim, g’azablanish uchun vaqt sarflashim kerakmi? Yoki munosabatlarni o’rnatish o’rniga ajrashish, har qanday natijaga tayyor bo’lish). munosabatlar. Bu lokomotiv harakatlana boshlashi kerak bo’lgan hushtak orqali barcha bug’ni lokomotivdan chiqarish bilan bir xil.

Ushbu maqolada biz g’azab ta’siriga alohida e’tibor qaratishimiz kerak.

G’azab juda kuchli tuyg’u. Uning psixologik ma’nosi shundaki, chaqaloq o’z yo’lidagi to’siqlarni yo’q qila oladi. Bolaning qattiq qichqirig’iga dosh berish qiyin, bu onani bolaga nisbatan o’zini tutishini o’zgartirishga majbur qiladi.

Aslida g’azab – bu umidsizlik va nochorlik tuyg’ularidan himoya. G’azabning namoyon bo’lishi hayotiy ehtiyojlarni qondirishga olib keladi (g’azab bilan biz doimo hayotiy ehtiyojlarning umidsizligi haqida gapiramiz) va g’azab zaiflashadi va konstruktiv g’azabga aylanadi.

Agar to’siqni engib bo’lmaydigan bo’lsa, unda umidsizlik va kuchsizlik hissi tajovuzkor impulsni passiv yordamsiz g’azabga aylantiradi.

Shuni ta’kidlash kerakki, psixoterapiya jarayonida biz buning aksini qilamiz: g’azabdan g’azabgacha g’azabgacha. G’azabning psixoanalizda namoyon bo’lishini “ta’sirchan bo’ron” deb ataymiz.

Inson uchun qila oladigan eng yaxshisi – unga chidash. Qoida tariqasida, g’azabdan keyin g’azab endi juda xavfli ko’rinmaydi va munosabatlarga qo’shilishi mumkin.

Manba:psihologmoskva.com

Behruzbek.uz

Telegram kanalimizga obuna bo`ling !!!

A`zo bo`lish Yopish