Behruzbek.uz

Muvaffaqiyat sari yo'l…

O’zingiz haqingizda bilmagan 20 ta psixologik fakt

Inson psixikasi dunyodagi eng buyuk sirlardan biri bo’lib qolmoqda.

Garchi tadqiqotchilar insonning psixologik xususiyatlari to’g’risida juda ko’p qiziqarli ma’lumotlarni bilib olishgan va hatto ba’zi qoidalarga asoslanib, bizning xatti-harakatlarimizni taxmin qilishlari mumkin bo’lsa ham, ko’p narsalar noma’lum bo’lib qolmoqda.

Sizning xotiralaringiz qanchalik noto’g’riligini, odatlaringizni shakllantirish uchun qancha vaqt ketishini yoki do’stlaringiz sonini bilasizmi?

O’zingizni yaxshiroq bilishingizga yordam beradigan ushbu va boshqa psixologik faktlar.

Insonning psixologik jarayonlari

1. Siz “beparvo ko’rlik” dan aziyat chekasiz

Agar ko’rinmas Gorilla tajribasi haqida eshitmagan bo’lsangiz , quyidagi videoni tomosha qiling. Sizga oq ko’ylak kiygan paslarni hisoblashingiz kerak (qo’shimcha o’qishdan oldin videoni tomosha qiling).https://www.youtube.com/embed/vJG698U2Mvo?feature=oembed

Bu ” beparvo ko’rlik ” deb nomlanadigan narsaning misoli . G’oya shundan iboratki, biz boshqa biron bir vazifaga e’tibor qaratsak, biz tom ma’noda “burun ostida” sodir bo’layotgan voqealarni ko’rmayapmiz.

Bunday holda, goril kostyumidagi odam bir guruh o’yinchilarni bosib o’tib, to’xtaydi va ketadi. Passlarni sanash bilan band bo’lgan ishtirokchilar ko’pincha gorilni sezmaydilar. Bundan tashqari, gorilla ko’rinishini biladiganlar yanada beparvo bo’lib, boshqa o’zgarishlarni sog’inishadi (masalan, pardalar rangini o’zgartirish, bitta qizni qoldirish).

2. Bir vaqtning o’zida faqat 3-4 ta narsani yodlashingiz mumkin

“Sehrli raqam 7 plyus minus 2” qoidasi mavjud, unga ko’ra odam bir vaqtning o’zida 5-9 blokdan ortiq ma’lumotni saqlay olmaydi. Qisqa muddatli xotiradagi ma’lumotlarning aksariyati 20-30 soniya davomida saqlanadi, shundan so’ng biz tezda unutamiz, faqat takroriy takrorlamasak.

Ko’pchilik qisqa vaqt ichida taxminan 7 ta raqamni eslab qolsa-da, deyarli barchamiz 10 ta raqamni yodimizda saqlashga qiynalamiz.

So’nggi tadqiqotlar shuni ko’rsatadiki, biz bundan ham kamroq narsani saqlashimiz mumkin: bir vaqtning o’zida taxminan 3-4 ta blok . Biz olgan ma’lumotlarni guruhlashga harakat qilsak ham, qisqa muddatli xotiramiz hali ham cheklangan.

Masalan, telefon raqamini osonroq eslab qolishimiz uchun bir nechta raqamlar to’plamiga bo’linadi.

3. Biz qizil va ko’k ranglarning kombinatsiyasini yaxshi anglamaymiz

Ushbu ranglar ko’plab milliy bayroqlarda ishlatilgan bo’lsa-da, qizil va ko’k ranglarni bir-birining yonida bo’lishini ko’rish qiyin.

Bunga “xromostereopsis” deb nomlangan effekt sabab bo’ladi, bu esa ba’zi ranglarning “chiqib ketishiga” va boshqalarini olib tashlashga olib keladi. Bu ko’zning tirnash xususiyati va charchoqni keltirib chiqaradi .

Ushbu effekt qizil va ko’k, shuningdek, qizil va yashil kombinatsiyalar bilan eng aniq namoyon bo’ladi.

4. Siz narsalarni tushunganingizdan boshqacha ko’rasiz

Kembrij universiteti tomonidan o’tkazilgan tadqiqotga ko’ra, “qatlamda juda ko’p bkuvlar mavjud. Smauy vaonzhe, sizga kerak bo’lgan narsa va svioh metsah-da bkuwa blyi olib yurish”.

Qolgan harflar chalkashib ketgan bo’lsa ham, siz jumlani o’qiy olasiz. Buning sababi shundaki, inson miyasi har bir xatni emas, balki butun so’zni o’qiydi . U doimiy ravishda hislardan olgan ma’lumotni qayta ishlaydi va ma’lumotni (so’zlarni) qabul qilish uslubingiz odatda siz ko’rgan narsalardan farq qiladi (chalkash harflar).

5. Siz diqqatni 10 daqiqaga yaqin ushlab turishingiz mumkin.

Agar siz yig’ilishda bo’lsangiz ham, sizni mavzu qiziqtiradi va odam mavzuni qiziqarli tarzda ochib beradi, siz ushlab turishingiz mumkin bo’lgan maksimal e’tibor 7-10 minut. Shundan so’ng, sizning e’tiboringiz zaiflasha boshlaydi va sizning qiziqishingizni yanada saqlab qolish uchun tanaffus qilishingiz kerak.

Shaxsning psixologik xususiyatlari

6. Xursandchilikni keyinga qoldirish qobiliyati bolalikdan kelib chiqadi

Sizning xohishingizni darhol qondirishni kechiktirish qobiliyatingiz erta bolalik davrida paydo bo’ladi. Xursandchilikni ertaroq kechiktirishga qodir bo’lgan odamlar maktabda yaxshiroq o’qishgan va stress va ko’ngilsizliklarni yaxshi hal qilishgan.

7. Biz 30 foiz vaqtni xayol qilamiz.

8. Odat 66 kun ichida shakllanadi

Muayyan harakatlar odat tusiga kirishi uchun qancha vaqt ketishini o’rgangan olimlar, buning uchun o’rtacha 66 kun kerakligini aniqladilar.

Biz egallashni istagan xatti-harakatlar qanchalik murakkab bo’lsa, shuncha uzoq vaqt kerak bo’ladi . Masalan, jismoniy mashqlarni bajarishni odat qilmoqchi bo’lganlar, tushlik paytida meva yeyish odatiga ega bo’lganlarga qaraganda tez-tez avtomatik bo’lishiga 1,5 barobar ko’proq vaqt sarfladilar. Agar siz bir-ikki kunni o’tkazib yuborsangiz ham, bu odatlanish vaqtiga ta’sir qilmaydi, ammo ketma-ket ko’p kunlarni o’tkazib yuborish jarayonni sekinlashtirishi mumkin.

9. Siz kelajakdagi voqealarga munosabatingizni yuqori baholaysiz

Biz kelajakni bashorat qilishda unchalik yaxshi emasmiz. Aniqrog’i, biz kelajakdagi voqealarga, yoqimli yoki salbiy ta’sirga bo’lgan munosabatimizni yuqori baholaymiz. 

Tadqiqotlar shuni ko’rsatdiki, odamlar turmush qurish yoki katta g’alaba qozonish kabi ijobiy tajribalar ularni o’zlaridan ko’ra ko’proq baxtli qilishlariga ishonishadi. Xuddi shunday, biz ishdan bo’shash yoki baxtsiz hodisa kabi salbiy hodisalar bizni haqiqatdan ham ancha tushkunlikka tushishiga olib keladi, deb hisoblaymiz.

10. Siz vaziyatni emas, balki boshqa odamni ayblaysiz (va vaziyat o’zingizni emas)

Uchrashuvga kechikkan boshqa bir odamni kutganingizda eslang. Ehtimol, siz uning kechikishini mas’uliyatsizlik va diqqat etishmasligi bilan izohlagansiz. Xuddi shu vaziyatda siz o’zingizning kechikishingizni tashqi holatlar (tirbandliklar) bilan bog’ladingiz.

Psixologiyada bu ” asosiy atributsiya xatosi ” deb nomlanadi, ya’ni boshqa odamlarning xatti-harakatlarini shaxsiyatning ichki xususiyatlari, va ularning xatti-harakatlarini tashqi omillar bilan ayblash tendentsiyasi (“Menda boshqa iloj yo’q edi”, “Menga omad etishmadi” “). Afsuski, biz adolatsiz hukm chiqarish tendentsiyamizni bilsak ham, biz hali ham bu asosiy xatoni davom ettirmoqdamiz.

11. Do’stlaringiz soni cheklangan

Ijtimoiy tarmoqlarda bir necha mingga yaqin do’stlaringiz bilan maqtanishingiz mumkin bo’lsa ham, aslida sizda ularning soni juda oz. Psixologlar va antropologlar “Dunbar raqami” ni aniqladilar – ya’ni insonning maksimal darajada yaqin aloqalari va bu 50 dan 150 gacha.

12. Siz oziq-ovqat, jinsiy aloqa va xavf-xatarga e’tibor bermasdan ilojsiz.

Odamlar baxtsiz hodisa joylariga qarashni doimo to’xtatib turishini payqadingizmi? Aslida, biz xavfli vaziyatni e’tiborsiz qoldirolmaymiz. Har bir inson tirik qolish uchun mas’ul bo’lgan qadimgi miya tuzilishiga ega va shunday deb so’raydi: “Men buni yeyishim mumkinmi? Jinsiy aloqada bo’lsam bo’ladimi? Meni o’ldirishi mumkinmi?”

Oziq-ovqat, jinsiy aloqa va xavf unga g’amxo’rlik qiladi. Axir, oziq-ovqatsiz odam o’ladi, jinsiy aloqasiz poyga davom etmaydi va agar odam vafot etsa, dastlabki ikkita nuqta mantiqiy bo’lmaydi.

13. Siz ilgari hech qachon qilmagan narsalarni qanday qilishni bilasiz.


Tasavvur qiling, siz hech qachon iPad ko’rmagan edingiz, lekin ular sizga bitta sovg’a berishdi va unda kitoblarni o’qishni taklif qilishdi. IPad-ni yoqishdan va undan foydalanishni boshlashdan oldin ham, sizning boshingizda u bilan kitoblarni qanday o’qish modeli bor. Sizda kitob ekranda qanday ko’rinishi, qanday funktsiyalardan foydalanishingiz va buni qanday amalga oshirishingiz haqida tasavvurga ega bo’lasiz.

Boshqacha qilib aytadigan bo’lsak , sizda planshetdan kitob o’qishning “aqliy modeli” mavjud , garchi siz ilgari buni hech qachon qilmagan bo’lsangiz ham. Sizning aqliy modelingiz ilgari elektron kitoblarni o’qigan va hatto iPad nima ekanligini bilmaydigan kishining modelidan farq qiladi.

Bizning aqliy modellarimiz to’liq bo’lmagan faktlarga, o’tgan tajribaga va hatto intuitivlikka asoslangan.

14. Siz o’zingiz hal qila olmaydigan ko’proq tanlovni xohlaysiz.

Agar biron bir supermarketga boradigan bo’lsangiz, siz juda katta turdagi mahsulotlarni ko’rasiz va buning sababi odamlar juda ko’p tanlovga muhtoj .

Bir supermarket tadqiqotida tadqiqotchilar ishtirokchilarga 6 xil murabbo, so’ngra 24 turdagi murabbo taqdim etishdi. Va garchi odamlar dastgohda 24 turdagi murabbo bilan to’xtashgan bo’lsa-da, ular 6 turdagi murabbo bilan dastgohdan murabbo sotib olishdan 6 baravar ko’proq edi.

Buni oddiygina tushuntirish mumkin: biz ko’proq narsani xohlayotganimizga qaramay, miyamiz bir vaqtning o’zida cheklangan miqdordagi elementlarga dosh bera oladi.

15. Biror narsa bilan band bo’lganingizda baxtliroq bo’lasiz.
© Chalabala / Getty Images Pro

O’zingizni aeroportda ekanligingizni tasavvur qiling va sizga yuklarni yig’ish kerak. Biroq, bagajni talab qilish joyiga borish uchun sizga taxminan 12 daqiqa kerak bo’ladi. Bagaj kamariga kelganingizda, darhol chamadoningizni olasiz. O’zingizni qanchalik sabrsiz his qilyapsiz?

Endi shunga o’xshash vaziyatni tasavvur qilishga urinib ko’ring, lekin faqat siz etkazib berish liniyasiga 2 daqiqada etib borasiz va yukingizni 10 daqiqa kutasiz. Ikkala holatda ham yukingizni olish uchun sizga 12 daqiqa vaqt ketgan bo’lsa-da, ikkinchi holda siz, ehtimol, ko’proq sabrsiz va baxtsiz edingiz.

Agar odamda faol bo’lish uchun sabab bo’lmasa, u hech narsa qilmaslikka qaror qiladi. Va bu bizga energiya tejashga yordam beradigan bo’lsa-da, bekorchilik bizni sabrsiz va baxtsiz his qiladi .

Miya va psixika

16. Siz qabul qiladigan qarorlarning aksariyati ong osti.

Biz qarorlarimizning barchasi diqqat bilan kuzatiladi va o’ylab topilgan deb o’ylashni yaxshi ko’rsak-da, tadqiqotlar shuni ko’rsatadiki, kundalik qarorlar aslida ong osti va buning sababi bor.

Har soniyada bizning miyamiz 11 milliondan ortiq ma’lumotlarga hujum qiladi va biz barchasini sinchkovlik bilan tekshirib bo’lmaydiganligimiz sababli, bizning ongimiz ongimiz qaror chiqarishga yordam beradi.

17. Siz xotiralaringizni qayta tiklaysiz

Biz xotiralarimizni boshimizda o’ynaydigan kichik “filmlar” deb qabul qilamiz va ular xuddi kompyuterimizdagi videolar kabi saqlanadi deb o’ylaymiz. Biroq, bunday emas.

Har qanday voqeaga ruhan qaytganingizda, uni o’zgartirasiz , chunki har safar asab yo’llari turlicha faollashadi. Bunga keyingi voqealar va xotira bo’shliqlarini to’ldirish istagi ta’sir qilishi mumkin. Masalan, siz qarindoshlar yig’ilishida yana kimlar bo’lganini eslay olmaysiz, lekin odatda sizning xolangiz hozir bo’lganligi sababli, oxir-oqibat uni xotirangizga qo’shishingiz mumkin.

18. Siz bir vaqtning o’zida bir nechta narsani qila olmaysiz.

Agar bir vaqtning o’zida bir nechta ishni yaxshi bajaraman deb o’ylasangiz, yanglishasiz. 

Bir vaqtning o’zida 2-3 narsani qila olmasligimizni olimlar isbotladilar . Albatta, biz bir vaqtning o’zida yurishimiz va do’stimiz bilan suhbatlashishimiz mumkin, ammo miyamiz bir vaqtning o’zida faqat bitta ustuvor funktsiyaga e’tibor beradi. Bu shuni ko’rsatadiki, biz bir vaqtning o’zida ikki xil narsani o’ylay olmaymiz.

19. Sizning eng yorqin xotiralaringiz noto’g’ri.

Hayajonli va dramatik voqealar xotiralari psixologiyada ” chaqmoq ” deb nomlanadi va ular xatolarga to’la bo’lib chiqdi.

Ushbu hodisaning mashhur namunalari – 11 sentyabr voqealari. Psixologlar ishtirokchilardan teraktdan so’ng va 3 yildan so’ng nima bilan shug’ullanganliklari, qaerda ekanliklari va ushbu voqea bilan bog’liq boshqa tafsilotlarni batafsil bayon qilishlarini so’radilar. Keyinchalik tavsiflarning 90 foizi dastlabki tavsiflardan farq qilgani ma’lum bo’ldi. Ko’p odamlar yangiliklarni eshitganda qaerda va nima bilan shug’ullanganlarini batafsil bayon qilishlari mumkin. Yagona muammo shundaki, bu tafsilotlar noto’g’ri, chunki xotira bilan bog’liq kuchli his-tuyg’ular xotiralarni buzadi .

20. Uyqu paytida miyangiz hushyor bo’lgandek faol bo’ladi.

Siz uxlayotganingizda va tushingizda bo’lganingizda, miyangiz butun kun tajribasini qayta ishlaydi va birlashtiradi, olingan ma’lumotlardan uyushmalar yaratadi, nimani eslash va nimani unutish kerakligini hal qiladi. 

Imtihon yoki muhim voqea oldidan “yaxshi uxlash” maslahatini eshitgan bo’lsangiz kerak. Agar siz o’rgangan narsangizni eslashni istasangiz, materialni o’rganganingizdan keyin va uni eslab qolishingizdan oldin uxlashingiz yaxshiroqdir.

Behruzbek.uz

Telegram kanalimizga obuna bo`ling !!!

A`zo bo`lish Yopish