Ijtimoiy tashvishlanish sabablari va ularni qanday tuzatish kerak

“Em. Yaxshisi bu erda bir chetda tursam … ”- ko’pincha odamlardan bunday so’zlarni eshitishingiz mumkin. Ba’zilarida ular bir lahzalik qattiqlik bilan, boshqalarda esa tabiiy uyatchanlik bilan izohlanadi. Ammo, shuningdek, boshqalar bilan, ayniqsa, begonalar bilan muloqot qilishda jismoniy bezovtalikni kuchayishi bilan ajralib turadigan odamlar bor. Ushbu hodisa ijtimoiy tashvishning kuchayishi, aloqa qo’rquvi bilan bog’liq buzilish deb ataladi.

Uning alomatlari har xil, ammo ularning barchasida bitta umumiy narsa bor: bu qo’rquv doimiy, sistematik va sezilarli bo’lib, inson hayotida muhim va istalmagan metamorfozalarni keltirib chiqaradi.

Ijtimoiy tashvishlanish belgilari

Ular quyidagicha bo’lishi mumkin:

  1. Hatto o’zingizni jamoat oldida nutqingizda tasavvur qilish dahshatli: siz matnni unutishdan qo’rqasiz, tashqi ko’rinishingiz bilan biron bir narsa sodir bo’lishidan qo’rqasiz. Siz shaharni aylanib chiqyapsiz, shekilli, hamma sizga qarashadi, terilmagan qoshlarini yoki nopok tuflilarni qoralashadi va siz imkon qadar tezroq uyingizga, o’zingizga qulay lavaboda yugurishni xohlaysiz. Hatto birovga telefon orqali qo’ng’iroq qilish uchun ham aql bovar qilmaydigan jasorat talab etiladi va siz bu yutuqqa bir necha kun davomida tayyorgarlik ko’rishingiz kerak.
  2. Agar shunga qaramay, istalmagan holatlar yuzaga kelsa, ba’zida tashvish hatto vahima qo’zg’atishi shaklida ham namoyon bo’ladi – kattalar va o’spirinlarda.
  3. Inson qalbining tubida uning qo’rquvi oshirib yuborilganligini va etarli asoslarga ega emasligini biladi. Ammo bu tushunchani yana bir qo’rquv to’lqini bosadi.
  4. Odam har qanday yo’l bilan uni tashvishga soladigan vaziyatlardan qochishni boshlaydi. U juda ko’p “oqilona” tushuntirishlarga ega, nima uchun, masalan, sochingizni olish uchun bormasligingiz kerak: “Sartarosh mening sochlarimni yaxshilab tekshiradi va uning yaroqsiz va itoatsizligini ko’radi”, “Bu ko’proq foydalidir mashinani sotib oling va o’zingiz kesing. ” Agar vaziyatdan qochib qutulishning iloji bo’lmasa, unga haddan tashqari kuchli salbiy his-tuyg’ular hamroh bo’ladi.
  5. Bularning barchasi shaxsiy hayotga, mehnat faoliyatiga, mashg’ulotlarga, do’stlar bilan muloqotga katta ta’sir qiladi va insonni o’z maqsadlarini amalga oshirishda juda cheklaydi.

Shu bilan birga, kasallikning aniq tashxisi muhim ahamiyatga ega. Agar faqat tanlangan odamlar sizga yoqimsiz bo’lsa va siz ular bilan aloqa qilishni xohlamasangiz, demak bu hali ijtimoiy fobiya emas.

Muhim uchrashuv, muzokara yoki intervyu oldidan xavotirga tushish yaxshi (hatto juda xavotirda) – faqat voqea joyidan qochmasangiz.

U qanday ishlaydi

Ijtimoiy fobiya psixikasi ma’lum odatiy vaziyatni bila turib xavfli deb baholaydi, aqliy shablonni shakllantiradi va bu holat hissiy jihatdan salbiy ranglanadi. Inson bunday lavozimlardan qochishga harakat qiladi. Yoki psixosomatika yoqiladi – bechora o’zini oldindan yomon his qila boshlaydi: qon bosimi ko’tariladi, yuzi qizarib ketadi, boshi aylanadi, ter paydo bo’ladi. Ba’zan bu tez tibbiy yordamni chaqirmasdan amalga oshirishning iloji bo’lmaganda, o’ta og’ir sharoitlarga tegishli. Ma’lum bo’lishicha, shu yo’l bilan tanasi o’zi istamagan narsadan “qutulish” uchun psixikadan savdolashadi (uchrashuvga bormang, nutq so’zlamang va hokazo).

Ammo bu aysbergning faqat bir uchi: umuman, hayot kechirishidan norozilik bunday namoyishlar asosida yotadi.

Nima qilishim kerak?

Ijtimoiy xavotir darajasini aniqlaganingizdan so’ng, siz barcha uchta darajalarda – fikrlar, tana va xulq-atvorda bir vaqtning o’zida harakat qilishingiz kerak. Vaziyatga munosabatingizni o’zgartiring, boshqacha harakat qilishni boshlang va fiziologik signallarni ishlab chiqing – buning uchun maxsus texnikalar ham mavjud.

Siz kichkinadan boshlashingiz mumkin: rejalashtirish orqali hayotingizni tartibli qiling; har kuni o’zingizga kichik zavq-shavq baxsh etishni odat qiling; o’z-o’zini rivojlantirish bilan shug’ullanish, psixologik bloklarni olib tashlash, umumiy stressni kamaytirish, yangi qimmatli bilimlarni olish.

Manba:blog.wikium.ru

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi.

23 + = 28

Previous post Yolg’onning xayollari: miyamizni qanday qilib aldash kerak?
Next post Taklif psixologiyasi: boshqalarning fikri va e’tiqodiga bo’ysunish kerakmi?