Behruzbek.uz

Muvaffaqiyat sari yo'l…

G’azabingizni qanday boshqarish kerak.

G’azabni yengish uchun qanday usullardan foydalanishingiz mumkinligini anglash g’alabaga birinchi qadamdir. G’azabga nisbatan o’tgan va hozirgi reaktsiyalaringizni tahlil qiling. Bolaligingizda g’azablanganda o’zingizni qanday tutdingiz? G’azabni ifoda etish xavfsiz deb o’yladingizmi? Sizning onangiz uning g’azabini unga nisbatan hurmatsizlik deb hisobladimi? Sizga buni ifoda etishga ruxsat berilmagani sababmi? Ehtimol, ota-onalar hech qachon g’azablarini ko’rsatmaganlar. Ehtimol, agar siz g’azablansangiz, unda bu muammo. Qanday bo’lmasin, agar siz bolalik g’azabini bostirgan bo’lsangiz, his-tuyg’ularingiz bilan aloqani yo’qotgansiz. Endi siz g’azablanganingizni tushunolmaysiz. Siz g’azabingizni bildirmayapsiz, ehtimol bu haqda noto’g’ri tushunchalarga tayanasiz: Mening g’azabim boshqa odamni yo’q qiladi. Agar siz shunday deb o’ylayotgan bo’lsangiz, ehtimol siz juda kuchli odamsiz. Aslida, sizning g’azabingiz nafaqat boshqa odamning javobi sifatida xafa bo’lishi yoki g’azablanishiga olib kelishi mumkin. Tuyg’ularni ochiq ifodalash oxir-oqibat yaxshi munosabatlarni olib keladi. Ehtimol, siz o’zaro g’azablanishdan qo’rqasiz va bu sizni yo’q qiladi deb o’ylaysiz. Aslida, siz o’ylaganingizdan ancha kuchlisiz. Agar men g’azabimni “to’kib tashlasam” , men o’zimni nazoratdan mahrum qilaman va ahmoqqa o’xshayman. Bu sizning g’azabingizni uzoq vaqt ushlab turganda sodir bo’ladi. Agar har safar paydo bo’lganida g’azablanishni bo’shatib qo’ysangiz, unda o’zingizni nazorat qilib turing. Agar men g’azabimni ochiq ifoda etsam, ular xuddi shunday javob berishadi. G’azabingizni to’kayotgan odamlar javoban alangalanishi mumkin. Bu shuni anglatadiki, ularning o’z muammolari bor, lekin bu haqda emas. Sizga zarar yetishi haqida. Agar siz g’azabingizni bostirsangiz, odamlar sizni zararsiz deb hisoblashlari mumkin. Ammo bu sizga ularning sevgisiga kafolat bermaydi. G’azabimni yaxshi odamga bildirishga haqqim yo’q. Yaxshi odam sizning halolligingizga loyiqdir va u sizning g’azabingizni ifoda etishni da’vo qilmaydi. Agar g’azablantirsam, hech kim meni tinglamaydi. Ehtimol, siz bolaligingizda g’azab bilan xohlagan narsangizga erishgansiz . Bu endi kerak emas. O’zingizni qanday his qilayotganingizni va nimani xohlayotganingizni ayting. Agar g’azabni e’tiborsiz qoldirsam, u yo’qoladi. Uni spirtli ichimliklar, sigaretalar, oziq-ovqat va boshqalar bilan cho’ktirishim mumkin. Ifoda etilmagan tuyg’ular sizning ichingizda qoladi. Agar siz giyohvandlikka murojaat qilsangiz va g’azabni ichingizda qoldirsangiz, bu sizga qarshi ishlaydi. U hozir sizning ichingizda. Bosilgan g’azab depressiya va kasallikka sabab bo’ladi. G’azablanish – bu sizdan xalos bo’lishingiz kerak bo’lgan ortiqcha energiya. Agar siz g’azabingizni ifoda etmagan bo’lsangiz, o’zingizni bo’sh his qilasiz. G’azabingizni ifoda etish o’rniga kurashgan ekan, o’zingizni norozi his qilasiz. Agar siz boshdan kechirayotgan narsangizni odamga (g’azabingizning manbai) aytmasangiz, u holda u doimo siz uchun manba bo’lib qoladi. Bu odam sizning g’azabingizga sabab bo’lishini to’xtatishini kutishingiz shart emas. Siz bu haqda o’zingizning fikringizni to’g’ridan-to’g’ri aytib berishingiz kerak. Keyingi safar g’azablanganda, undan yashirishni emas, balki ochiq ifoda etishga harakat qiling. Bunda quyidagi sozlamalar sizga yordam beradi: Men g’azablanishga haqliman. G’azabimni o’zimni nazoratimni yo’qotmasdan ifoda eta olaman. Men odamga g’azablanganimni aytishga haqliman va men uchun hech narsa bo’lmaydi. G’azabimni bildirganimda, meni jiddiy qabul qilishadi. Men g’azabimni ifoda eta olaman va bu boshqalarning menga bo’lgan munosabatiga ta’sir qilmaydi. Agar men g’azabimni ochiq ifoda etsam, o’zimni hurmat qilaman va o’zimni yaxshi his qilaman.