Behruzbek.uz

Muvaffaqiyat sari yo'l…

Distimiya: alomatlari va davolash usullari. Distimiya tekshiruvi. O’z-o’zidan distimiya bilan qanday kurashish mumkin.

Ko’pchiligimiz, hech bo’lmaganda, eshitish orqali depressiya nima ekanligini bilamiz va kamroq odamlar distimiya haqida bilishadi. Xo’sh, distimiya nima?  Distimiya   depressiyaning ukasi. Agar tushkunlik paytida odam odatdagi, faol, to’laqonli turmush tarzini olib borishi qiyin yoki deyarli imkonsiz bo’lsa, demak, siz distimiya bilan ko’p yillar va hatto o’nlab yillar yashay olasiz. Bundan tashqari, kasallikning ba’zi belgilar  topildi da bir qattiq vaqt. Va hatto shifokorlarga ham tashxis qo’yish qiyin kechadi, chunki distimiyani farqlash har doim ham mumkin emas. Distimiya qanday namoyon bo’ladi, uning alomatlari: birinchidan, bu odamda juda oz yoki umuman yoqmaydigan xronik past kayfiyat. Bunday yomon kayfiyat uchun deyarli hech qanday sabab yo’q, aksincha, baxtni his qilish uchun juda ko’p narsa bor, lekin baxt hissi yo’q. Paradoks. Kimdir odamni “yog ‘bilan jinni” deb aytishi mumkin yoki u o’zida mavjud bo’lgan narsani qadrlamaydi. Ammo sabablar aslida ancha chuqurroq va jiddiyroq, alomatlar ham. Bular uxlab qolish, ishtaha, o’z-o’zini past baholash, umidsizlik hissi, kuch etishmasligi, qat’iyatsizlik va shunga o’xshash boshqa muammolar, masalan, tashvish kuchayishi , vahima qo’zg’ashlari, badandagi kasalliklar, haddan tashqari ichkilikbozlik, psixotrop dorilarni ishlatish va boshqalar. Shunday qilib, distimiya uchun ozgina sinov. Har bir ijobiy javob uchun o’zingizga bitta ball bering: Sizni rozi qilish qiyinmi? Sizda ko’pincha yomon, tushkun kayfiyat bormi? Haqiqiy quvonchni his qilgan holda kamdan-kam jilmayasizmi? Sizga barcha muammolardan uzilib, beparvo o’yin-kulgi qilish qiyinmi? Siz hayotda hech qanday quvonchni kutmasdan yashayapsizmi? Umuman hayotni pessimistik ohangda baholaysizmi? Hayot sizga etarlicha qiyin bo’lib tuyuladimi? Ko’pincha xayolingizga qorong’u fikrlar keladimi? Sizga hayot ma’nosiz bo’lib tuyuladimi? Siz tezda umidsiz bo’lib qolasizmi? Siz tez-tez o’tgan xatolaringizdan pushaymon bo’lasizmi? Turli sabablarga ko’ra o’zingizni qanchalik tez-tez aybdor his qilasiz? Sizda o’zingizga ishonchsizlik hissi bormi? Muvaffaqiyatsizliklaringizni tan olganingizda uyalasizmi? Siz suhbatda juda gaplashadigan emassiz? Sizga hazil yoqmaydimi? Siz baxtli, muvaffaqiyatli odamlar atrofida o’zingizni noqulay his qilyapsizmi? Yaxshi quyoshli ob-havoga befarq bo’lasizmi? Ijobiy javoblarning barchasini qo’shing. Mana nima sodir bo’ladi: 15 yoki undan ko’p ijobiy javoblar distimiya mavjudligini ko’rsatadi, agar ular faol choralar vaqtida olinmasa, depressiyaga aylanishi mumkin. 14 dan 11 gacha – sizda distimiya bilan chegaralanadigan holat mavjud. Va 11 balldan kam – distimiya sizga tahdid solmaydi. Distimiyani davolash uchun faqat dorilar etarli emas va ko’pincha ular faqat zarar etkazishi, giyohvand moddalarni iste’mol qilishdan keyin odamning ahvolini yomonlashtirishi mumkin. Distimiya o’zini umidsiz kulrang kundalik hayot tuyg’usi sifatida namoyon qiladi, hamma narsa odatiy suv bilan to’lib toshganga o’xshaydi. Hamma narsa uzoq vaqt davomida hech qanday o’zgarishsiz, yorqin chiroqlarda davom etmoqda. Va yaqin kelajakda yuzaga kelishi mumkin bo’lgan o’zgarishlarning haqiqiy belgilari yo’q. Aytgancha, distimiya tashxisi yuqoridagi alomatlar va birinchi navbatda asosiysi – surunkali past kayfiyat so’nggi ikki yoki undan ortiq yil ichida sodir bo’lgan taqdirda aniqlanadi. Vaqtinchalik yomon kayfiyatni va ta’riflangan alomatlarning faqat bir nechtasini sizda mavjud bo’lgan distimiya belgilari deb hisoblamang! Distimiyaga moyillik irsiy bo’lishi mumkin, qoida tariqasida, distimiya ota-onasi yaxshi kayfiyatini rag’batlantirmagan odamlarga ta’sir qilishi mumkin, ular ko’ngilxushlikni beparvolik, mas’uliyatsizlik va hatto ahmoqlikka tenglashtiradilar. Va ularning o’zlari xuddi shu printsipga muvofiq yashashgan, chunki yana bir bor tabassum qilish, “qisqa muddat, mo’rtlik va o’tkinlik” ni hisobga olgan holda hayotning muvaffaqiyatlari va baxtli voqealaridan xursand bo’lish joiz emas. Distimiyani davolash yoki uni qanday qilib o’z-o’zidan engish kerak, bu uning depressiyaga aylanishiga yo’l qo’ymaydi. 1. Distimiya, bilvosita yoki to’g’ridan-to’g’ri ularga o’zlarining hayot qoidalarini belgilab beradigan pessimistik odamlar atrofida yashaydiganlarga ko’proq ta’sir qiladi: boshqalar singari yashang, yopishib qolmang, orzu qilmang va o’z xohish-istaklaringizni bajarishga intilmang. Shuning uchun, bu holda tanishlaringizning “inventarizatsiyasini” o’tkazish, keyinchalik ularni eng g’amgin, umidsiz moyil bo’lganlar sonidan chiqarib tashlash yoki hech bo’lmaganda siz ulardan olgan ma’lumotlarni filtrlash kerak. 2. Yuqorida aytib o’tganimizdek, distimiya ko’pincha hayotda hamma narsa yaxshi, barqaror va o’rnashgan odamlardan aziyat chekadi. So’nggi paytlarda xatti-harakatlaringizni va his-tuyg’ularingizni tahlil qiling va agar siz ba’zi bir ishlarga juda sadoqatli ekanligingizni, ammo hattoki bir vaqtning o’zida zavqlanmasligingizni aniqlasangiz, sizga kerakmi yoki yo’qmi deb o’ylash uchun asos bor. Ba’zida distimiya haddan tashqari band deb yashirinadi, agar miqdori sifatga mos kelmasa: quvonch his qilish uchun vaqtingiz yo’q, qilingan har bir ishdan mamnuniyat his eting. 3. O’zingizning ustuvor yo’nalishlaringizni aniqlang, ushbu (keyingi) yilda bajarishni istagan uchta vazifani yozing. Faqatgina shart – moddiy yutuqlar bo’lmasligi kerak. Maoshni oshirish emas, yangi mashina yoki kvartira ham emas. Aksincha, ular o’z qadr-qimmatini oshiradigan hayot baxsh etuvchi qadriyatlardir. Masalan, yaqin atrofingizga, sog’lig’ingizga ko’proq e’tibor bering, kun va kun nima qilayotganingizdan ma’no toping. 4. Muloqot odamni baxtli qiladi, lekin faqat yuqori sifatli. Bundan nima kelib chiqadi? Hayotda siz muvozanatni saqlashga harakat qilishingiz kerak: yordam, yordam bera olish, xushyoqishni namoyon eta olish va shu bilan birga yordam so’rash, o’zingizning his-tuyg’ularingizni ochiqchasiga ifoda etish, kimdir sizni to’g’ri tushunmasligi uchun uyalmaslik. Faqat oqayotgan suv omborlarida eng toza va toza suv bor, lekin agar siz faqat boshqalarning tajribalarini “qo’yib yuborsangiz” yoki boshqalarga doimiy ravishda shikoyat qilsangiz yoki birovni ham, boshqasini ham qilmasangiz – aloqada uyg’unlik yo’qoladi va hayotning umumiy sifati pasayadi. Suhbatdoshlarni to’g’ri tanlagan holda, o’zini turli xil rollarda qanday qilib teng ravishda namoyish qilishni o’rganish kerak . Ammo istak bo’lar edi va kerakli odamlar topiladi. 5. Odamlar nafaqat maqsadlariga erishish, balki yangi marralar sari intilish orqali ham baxtli bo’ladilar. Shuning uchun, asosiy maqsadlarga erishilganda, masalan, oliy ma’lumot olinadi, oila yaratiladi, yaxshi ish va sog’lom bolalar bor, ichki bo’shliq hissi paydo bo’lishi mumkin. Va mehnat samarasidan passiv lazzatlanish quvonch keltirmaydi. Biz doimo biron narsaga intilishimiz kerak. Shu sababli, sizning zaxirangizda har doim ichki ehtiyojlaringizga javob beradigan ba’zi yangi maqsadlarga ega ekanligingizga ishonch hosil qilish kerak. Va hayotingizni yorqin ranglar va quvonchli tajribalar bilan to’ldirish uchun bir nechta amaliy tavsiyalar: Hech qachon qilmagan, lekin qilishni xohlagan narsani qiling. Qadimgi do’stlaringizni o’ylab, ularga qo’ng’iroq qiling, ularning ahvolini bilib oling. Ko’chada notanish odam bilan suhbatlashing, biron bir narsa haqida so’rang yoki iltifot bering. Chiroyli joyga chiqing: tabiat burchagi yoki ko’rgazma, konferentsiya, sizni yangi taassurotlar bilan to’ldiradigan har qanday g’ayrioddiy joy. Va kechiktirmasdan u erga boring. Iloji boricha tez-tez aloqada bo’lgan odamlarga teginishga harakat qiling. Birinchisida yaxshi bo’lmasangiz, faol imo-ishoralardan boshlang. Ushbu mashqni kun davomida bir necha marta bajaring: har soatda oshqozon bilan chuqur nafas oling va og’zingiz bilan chuqur va uzoq nafas chiqaring. Sizning yuzingizning hozirgi ifodasini kun davomida bir necha marta yozib oling va yuz mushaklaringizni ongli ravishda bo’shating. Keyin, agar xohlasangiz, tabassum qiling. Yelkangizni tekislang, orqangizni tekislang. Kun davomida, e’tiboringizni bir necha marta oyoqlaringizning tagiga mahkamlang. Tanangizning og’irligini erga suyanib turing, oyog’ingizni taglik bilan, pol bilan aloqa qilishni sezing. Biror kishini tanlang (bir, ikki yoki undan ko’p) va unga qoyil qolganingizni bildiring, uning qilgan ishini qanday qadrlashingizni aytib bering. O’tmishdagi jarohatni davolash uchun sizni xafa qilgan kishiga qo’ng’iroq qiling va ular bilan bu haqda gaplashing. Yoki unga xat yozing – agar xohlamasangiz, uni yuborishingiz shart emas. Kun davomida nima qilayotganingiz, aytayotganingiz yoki boshqalar aytayotgani va qilayotgan ishlari haqida hukm chiqarmaslikka harakat qiling (yaxshi ham, yomon ham). Har bir narsani hukm qilmasdan idrok eting, shunchaki tanangizning hissiyotlarini tinglang, uning qaysi qismida sodir bo’layotgan voqealarga munosabatni his qilayotganingizga e’tibor bering. Kechqurun biroz vaqt toping va hech narsaga chalg’imang, yulduzlar osmoniga qarang. Bolalik orzularingizni eslang. Hozir nimani orzu qilyapsiz, nimani xohlaysiz? .. Sovutgich eshigingizga yoki ish stolingiz oldida “Men o’zim bo’lishga haqliman” yozuvini osib qo’ying. Sizning nigohingiz notaga tushganda, o’zingizga yozgan narsalarni bir necha marta takrorlang.