Biron narsadan xafa bo’lishni qanday to’xtatish kerak?

Agar kun juda yaxshi boshlangan bo’lsa, lekin qachondir begonalar aralashib, kayfiyatni buzgan bo’lsa, siz munosabat bildirmaslikni o’rganishingiz kerak. Hayotdagi har bir inson yo’llarda haydovchilar, savdogarlar va yovuz xo’jayinlar bilan bog’liq bo’lgan umidsizlik paytlarini boshdan kechiradi. Bunday vaziyatlarda nima qilish kerak? Ushbu maqolada siz mayda-chuyda narsalardan xafa bo’lishni qanday to’xtatish kerakligini bilib olasiz.

Psixolog Albert Elis xafa bo’lmaslikni o’rganishni tushunishga yordam beradigan butun tizimni ishlab chiqdi. Ushbu tizim etarlicha sodda, ammo samarali.


Majburiyat zulmi

Albertning so’zlariga ko’ra, odam odatda sodir bo’layotgan voqealar tufayli emas, balki faqat uning e’tiqodi tufayli xafa bo’ladi. Uning fikricha, asosan odamlar o’zlariga biron narsani majburlashga odatlangan, masalan, ularning boshida “kerak”, “kerak” va boshqalar so’zlari tug’ilganda. Agar siz ba’zi bir e’tiqodlarga rioya qilishni to’xtatsangiz, mayda-chuyda narsalar haqida qayg’urishni to’xtatasiz.

Masalan, agar ish joyingizda tirbandlikka tushib qolsangiz, ko’nglingiz va g’azabingiz keladi. Ammo gap tiqilinchning o’zida emas, balki sizningcha, ular mavjud bo’lmasligi kerakligida. Agar sizdan qorin og’rig’i uchun tabletka ichishni so’rashgan bo’lsa, lekin u ishlamasligi mumkinligi haqida oldindan ogohlantirilsa, siz bu qadar xafa bo’lmas edingiz. Ushbu misollarga asoslanib, savol tug’iladi: e’tiqodingiz o’zgarishiga qanday hissa qo’shishingiz mumkin?

Koinot sizning buyruqlaringizga javob bermaydi

Psixoterapevt Albert Elis uchta oddiy fikrni taklif qiladi:

  1. Yomon voqealar juda yoqimsiz.
  2. Siz bunday bo’lmasligi kerakligiga aminsiz, lekin baribir shunday bo’ladi.
  3. Bunday hodisalarning oqibatlari juda oddiy – siz g’azablanasiz, g’azablanasiz va tushkunlikka tusha boshlaysiz.

Agar birinchi fikrni o’zgartirish mumkin bo’lmasa, ikkinchisida siz qattiq ishlashingiz mumkin, bu esa uchinchi nuqtaning o’zgarishiga olib keladi. Shunday qilib, siz xohlagan-istamaganingizdan qat’i nazar, ko’p narsalar sodir bo’lgan, sodir bo’layotgani va sodir bo’lishini ta’kidlab, o’z e’tiqodlaringizga qarshi chiqishingiz mumkin. Ehtimol siz biron bir narsani xohlashingiz va xohlashingiz mumkin, ammo bu sizning his-tuyg’ularingizdan qochishingiz va shunchaki befarq odam bo’lishingiz kerak degani emas.

Albert Elis odamlarni o’zlari xohlagan tasalliga erisha olmasalar, o’lmaydilar deb o’ylashga undadi. Shubhasiz, ular buni olishni xohlashadi, lekin bu sodir bo’lmagani uchun siz shunchaki unutishingiz va davom etishingiz kerak.

Insonda ko’ngilsizlik faqat biron bir narsa xohlaganicha ketmasa paydo bo’ladi. Ammo siz olamni bo’ysundira olmaysiz, chunki u sizning kuchingizda emas. Biror kishi o’zi uchun juda muhim narsani olmagan holda, u avtomatik ravishda muvaffaqiyatsizlikka uchraydi deb o’ylaganida, bu noto’g’ri fikrlar, uni har qanday mayda-chuyda narsalar tufayli chuqur baxtsiz qiladi.

O’zingizning mantiqsiz e’tiqodlaringizga qarshi chiqmoqchi bo’lganingizda, bu hech narsa o’zgarmaydi. Ammo bu sizning ko’p holatlarga bo’lgan munosabatingizni sezilarli darajada o’zgartiradi, chunki siz ilgari darhol depressiv holatga tushib qoldingiz. Sizning istaklaringiz har doim ham real dunyo bilan bog’liq emas, shuning uchun siz boshqacha fikrlash va harakat qilishni boshlashingiz kerak. Bunga kelganingizdan so’ng, sizning taxminlaringiz o’zgarishni boshlaydi va siz endi ish paytida ketayotgan tirbandligingizdan dahshatli va g’azablanmasligingizni sezasiz. Shuni esda tutingki, ba’zi voqealarni siz o’zgartira olmaysiz. 

Manba: blog.wikium.ru

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi.

19 + = 20

Previous post Ketish yoki qolish: Qanday qilib muhim o’zgarishlarni amalga oshirish kerak
Next post Nega tashvishlanamiz va uni qanday yengishimiz mumkin?