Behruzbek.uz

Muvaffaqiyat sari yo'l…

Bolalik qo’rquvi

Yotoq ostidagi yirtqich hayvonlar. Bo’ron. Zulmat. Barcha yosh bolalar haqiqiy yoki xayoliy narsalardan qo’rqishadi. Ular o’sib ulg’ayganlarida, yangi qo’rquv paydo bo’ladi. Agar sinfdagi bolalar menga yoqmasa nima bo’ladi? Ertaga test yozmasam nima bo’ladi? Ko’pgina hollarda, ota-onalar o’z farzandlarini tinchlantirishga muvaffaq bo’lishadi. Ammo ba’zi bolalarda tashvish me’yordan oshib, patologiyaga aylanadi.
          Bola bo’g’ilib qolishidan qo’rqib ovqat yeyolmaydi. Ikkinchisi hayvonlardan qo’rqadi. Uchinchisi – maktabga borishdan bosh tortadi, chunki u onasiz qolishdan qo’rqadi. Yaxshiyamki, bunday hollarda ota-onalar farzandlariga qo’rquvni engishga yordam berishadi.
          Qo’rquv – bu o’sish jarayonining odatiy qismi. Bundan tashqari, engil tashvish hatto foydalidir. Uning yordami bilan bola hayotdagi qiyinchiliklarni engishga yordam beradigan mexanizmlarni shakllantiradi.
          Oddiy tashvish darajasida, stressli vaziyatlarga duch kelganda, bolalar qiyinchiliklarni engib o’tishni va hayotga ko’proq moslashishni o’rganadilar. Xavotirning ko’tarilgan darajasi bilan, bola uni engib bo’lmaydigan qo’rquv bilan azoblanadi; masalan, muhim futbol o’yini oldidan bolaning oshqozoni shunchalik qattiqki, u hatto uydan chiqa olmaydi.
          Ushbu bolalar yordamga muhtoj, ehtimol hatto psixoterapevt yordamiga muhtoj. Haddan tashqari holatlarda tashvish bolaning tinch yashashiga to’sqinlik qiladi. Masalan, qiz axloqsizlikdan shunchalik qo’rqadiki, soatiga bir necha marta qo’llarini yuvadi. Ushbu bolalar, ko’pincha dori-darmon bilan, jiddiyroq professional yordamga muhtoj.
           Bolalar ko’pincha ularga nima bo’layotganini tushunmasliklari sababli yolg’iz azob chekishadi. Ota-onalar bolaning muammosini e’tiborsiz qoldirishi yoki ahamiyatsiz qoldirishi mumkin. Yoki ular uning namoyon bo’lishini noto’g’ri talqin qilishlari mumkin – bolalardagi tashvish o’zini haddan tashqari uyatchanlikdan g’azablanishga va hattoki o’zini tuta olmaydigan xatti-harakatlarga qadar turli xil yo’llar bilan namoyon qilishi mumkin.
          Muammoni o’z vaqtida aniqlash juda muhimdir. Doimiy qo’rquv bolada o’zini past baholash, aloqa muammolari, depressiyani shakllantirishga olib kelishi mumkin.
          To’g’ri harakatni tanlash orqali ota-onalar farzandlariga qo’rquvni engishga katta yordam berishadi. Siz foydalanishi mumkin bo’lgan ba’zi bir fokuslar.
          • O’zingizning qo’rquvingiz bilan yuzma-yuz turing. Haddan tashqari tashvish ko’rsatib, siz beixtiyor buni bolangizga o’rgatasiz.
          • Farzandingiz bilan uning his-tuyg’ulari va qo’rquvi haqida ochiq gaplashing va iloji bo’lsa, nip tashvish tubida. Bola uning qo’rquvi masxara qilinmasligiga amin bo’lishi kerak.
          • Har doim muloqotga ochiq bo’lib, siz farzandingizga o’z qadr-qimmatini oshirishga yordam berasiz, shunda uning qo’rquvi bilan kurashish osonroq bo’ladi.
          • Farzandingiz turli xil ishlar bilan ovora emasligiga ishonch hosil qiling. Uyqu, uy vazifasi va dam olishga vaqt ajrating. Bezovta qiladigan bolalar o’z dunyosini tartibda saqlashlari kerak.
          • Bolangiz uchun to’g’ri uxlash va sog’lom ovqatlanishni ta’minlash. Kundalik tartibni kuzatish juda muhim !!!!
Bu uning farovonligi va ruhiy kuchining kafolati. Mashq qilishning afzalliklari haqida unutmang.
          • Bolangizni tobora qiyinlashib borayotgan muammolarni hal qilishga undang. Bu uning o’ziga bo’lgan hurmatini oshiradi. Uni qo’rqitadigan narsadan qochishiga yo’l qo’ymang.
          
          Ba’zi odamlar, ularning temperamenti tufayli, boshqalarga qaraganda ko’proq tashvishlanishga moyil. Xavotirning ba’zi shakllari irsiydir. Qizlar o’g’il bolalarga qaraganda tashvish belgilariga ko’proq moyil.
          Qachon mutaxassislardan yordam so’rashingiz kerak? Agar farzandingiz maktabga borish, tunni ziyorat qilish, sinf oldida gapirish, shifokorga tashrif buyurish, tengdoshlari bilan suhbatlashish, alohida xonada uxlash kabi vazifalarni uddalay olmasa, u holda siz izlash vaqti keldi psixolog yordami.
          Farzandingiz muammoga duch kelayotganiga ba’zi alomatlar tibbiy sababsiz tez-tez tush ko’rishni, qorin og’rig’ini va bosh og’rig’ini, onasining etagining orqasida yashirinishni, yig’lashni va o’zini tutish tartibini o’z ichiga oladi. Xavotirga tushgan bolalar uxlashda qiynalishi, tez charchashi, g’azablanishi yoki ko’pincha jismoniy bezovtalikdan shikoyat qilishi mumkin. Ular mukammallik yoki sekin bo’lishi mumkin.
         

          Ota-
          onalar uchun maslahatlar • Farzandingizga muloqot qilishni o’rgating. Uni boshqa bolalar bilan tanishtiring, yangi o’yinlarga jalb qiling, sport bilan tanishtiring. Aytish joizki, tezkor natijalarni kutmang.
          • Qo’rquvni so’z bilan ifodalash. Bolani qo’rqitadigan narsa haqida qancha ko’p gapirsangiz, shunchalik qo’rqinchli bo’lib tuyuladi.
          • O’zingizning qo’rquvingiz bilan shug’ullanmang. Itni ko’rganingizda ko’chadan o’tmang, aks holda bola itlar haqiqatan qo’rqish kerak deb qaror qiladi.
          • Farzandingizga uning qo’rquvi nega asossiz ekanligini tushuntiring. «Momaqaldiroq xavfli emas. Bu shunchaki shovqin. “
          • O’zingizning xavotirlaringiz haqida ochiq bo’ling: “Bunday momaqaldiroqda haydash qo’rqinchli. Ammo men buni avval ham qilganman, shuningdek, yaxshi haydovchiman. “
          • Har kuni yotishdan oldin gevşeme mashqlarini bajaring. Hatto yosh bolalarni ham chuqur nafas olishga va mushaklarini bo’shashtirishga o’rgatish mumkin. Yotishdan oldin muammolarni muhokama qilmang.
          • Farzandingizni qo’rqitadigan narsalardan qochmaslikka o’rgating. Jasorati uchun uni mukofotlang. Uni stressdan saqlashga urinmang. Bola qanchalik tez-tez o’zini stressli holatlarga uchratsa, shunchalik tezroq ularga o’rganib qoladi.
          • Bolaning qo’rquvini rad qilmang. “Bu oson. Buni har kim qilishi mumkin. ” Yaxshisi: “Men bu qiyinligini bilaman, lekin siz buni uddalaysiz!”
          • Agar bola qo’rquvdan bo’g’ilib qolsa, nafas olish mashqlari yordam beradi. Yana bir nafas olishdan oldin to’rtta nafas oling, nafasni ushlab turing, to’rttagacha hisoblang, to’rtta nafas oling, to’rtgacha hisoblang.
          • Agar bolada vahima bo’lsa, gaplashishni to’xtating va uni yupating.

Manba:b17.ru