Ijtimoiy tarmoqlarda vaqtni kechiktirish muammosi uzoq vaqtdan beri juda katta mutanosibliklarga ega – boshqa dasturlarda faoliyatni kuzatish uchun dasturlar paydo bo’lib, biz smartfonda o’tirganimizni eslatadi. Ushbu hodisa dopamin tuzog’i deb ataladigan narsa bilan bog’liq: biz ko’proq va ko’proq ijtimoiy ma’qullashimiz kerak, natijada kun qanday o’tganini sezmaymiz. Ammo nafaqat ijtimoiy tarmoqlar bizning qimmatli vaqtimizni olib qo’yayapti, hatto ba’zan yarim kun qayerga ketganini va shu vaqt davomida nima qilganimizni tushunolmaymiz. Bunday holatlarning oldini olish uchun ongni tarbiyalash zarur.

Avtopilot

Aql-idrok nafaqat tafsilotlarni sezish qobiliyati, balki hozirgi faoliyatga jalb qilinganlik holatidir. Biz ko’p narsalarni avtomatik ravishda qilamiz, qanday qilib oyoq kiyimlarimizning bog’lamalarini bog’lashimiz yoki odatdagi marshrutga ishlashimiz kerakligi haqida o’ylashimiz shart emas. Miya dangasa bo’lishni yaxshi ko’radi, shuning uchun bunday harakatlar paytida qo’shimcha xabardorlik uchun energiya sarflamaydi. Agar biz unga shunday qilishiga yo’l qo’ysak, biz avtopilotda yashashni boshlaymiz. Bu nafaqat vaqtni yo’qotishga, balki baxtsiz hodisalarga qadar juda ko’p salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin. Bizning ichki avtopilotimiz qanday ishlaydi?

Avtopilot bizning e’tiborimizni tashqi tomondan ortiqcha ta’sirlardan himoya qiladi. Diqqat – bu miyaning asosiy funktsiyasi bo’lib, u keyingi aqliy faoliyatning boshqa mexanizmlarini ishga soladi. Diqqat asosan vizual stimullar bilan faollashadi, shuning uchun biz xabarchilarni ogohlantirishlari bilan chalg’itamiz, lentadagi yorqin rasmlarga yopishib qolamiz va diqqatga sazovor sarlavhalarga munosabat bildiramiz. Bizning atrofimizdagi bunday ogohlantirishlar juda ko’p, bu charchashga, diqqatni chalg’itishga va uning beqarorligiga olib keladi. Avtopilot birdaniga hamma narsaga munosabat bildirishga urinadi, chunki u har bir vazifani muhim deb biladi, lekin shu bilan birga biz yuqori diqqatni qo’lga kiritmaymiz, lekin vazifalarni avtomatik ravishda bajaramiz. Avtopilotni o’chirib qo’yish orqali biz mustaqil ravishda qaysi narsalarga ko’proq vaqt sarflashni, qaysi birini orqaga qaytarish yoki umuman e’tiborsiz qoldirish kerakligini tanlashimiz mumkin. Buning uchun 4 turdagi vazifalarni ko’rib chiqing,

Eyzenxauer matritsasi

Ushbu usul ishlarni to’g’ri rejalashtirish uchun ishlatiladi va vaqtni boshqarishning samarali vositasi hisoblanadi. Jadval vazifaning muhimligi va dolzarbligini belgilaydigan 4 kvadratdan iborat:

  1. Muhim va shoshilinch. Hech kim favqulodda vaziyatlardan himoyalanmaydi, shuning uchun har doim favqulodda masalalar paydo bo’lishi mumkin, ularni amalga oshirish katta ahamiyatga ega. Agar siz kunni oldindan rejalashtirmoqchi bo’lsangiz, unda bunday narsalar ideal bo’lmasligi kerak, aks holda bu tartibsizlik haqida gapiradi.
  2. Muhim va shoshilinch emas. Bu ustuvor vazifalar, ularni amalga oshirish sezilarli foyda keltiradi, ammo ular o’z vaqtida rejalashtirilgan. Bu shuni anglatadiki, bizda yaxshi o’ylash, sozlash, diqqatni jamlash uchun ushbu vazifalarni samarali bajarish uchun etarli vaqt bor.
  3. Shoshilinch va muhim emas. Bizni shoshilinchligi bilan chalg’itadigan, ammo foydasiz bo’lgan vaqtni iste’mol qiluvchilar. Ular bizning kontsentratsiyamizga xalaqit beradi, e’tiborimizni talab qiladi, ammo buning evaziga hech narsa bermaydi. Ushbu maydonga qaysi vazifalar muntazam ravishda tushishini aniqlang va ularga bo’lgan munosabatingizni qayta ko’rib chiqing. Ehtimol, ularning dolzarbligi abartılıdır.
  4. Shoshilinch emas va muhim emas. Mutlaqo foydasiz faoliyat. Ammo nega biz ularga e’tibor beramiz? Ular bizga zavq keltirishi mumkin, bizning kechikishimiz uchun bahona bo’lishi mumkin. Albatta, ortiqcha ishlamaslik uchun bizga dam olish kerak, ammo agar biz hech narsa haqida telefon orqali suhbatni dam olish sifatida ishlatmasak, unumdorligimiz pasayadi. Ular bizning e’tiborimizni jalb qiladi va bizning e’tiborimizni hech qanday oshirmaydi.

Nima qilish kerak?

Zehnlilik va onglilik darajasini oshirish uchun siz o’zingizning e’tiboringizni o’rgatishingiz kerak. U juda ko’p xususiyatlarga ega: kontsentratsiya, hajm, barqarorlik, o’zgaruvchanlik. Har bir jihatning har tomonlama rivojlanishi sizga uni qanday boshqarishni o’rganishingizga, keraksiz narsalar bilan chalg’iyotganingizni o’zingiz sezishingizga, hozirda nima qilayotganingizni nazorat qilishga imkon beradi.

Manba:Blog.wikium.ru

Maqola haqidagi fikrlaringizni yozib qoldiring !
Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis,Meditator,Motivator

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

3 + = 4