Franklinning kundaligi

Franklinning kundaligi

Zamonaviy dunyoda «o’zini o’zi yaratgan odam» tushunchasi juda muvaffaqiyatli rivojlanmoqda – atrof-muhitga va boshlang’ich sharoitlariga qaramay, o’zini o’zi yaratgan inson g’oyasi. Ammo ozgina odam bu madaniyat Benjamin Franklin (1706-1790) kabi shaxs nomiga qaytishini biladi. Qo’shma Shtatlarning asoschilaridan biri, olim va o’qituvchi, u oddiy hunarmand oilasidan chiqqan, maktabda atigi ikki sinfni tugatgan va otasiga sovun va sham tayyorlashda yordam berishni boshlagan.

Ammo boshqa buyuk insonlar qatorida uning ismini tan olishga nima imkon berdi? Shubhasiz, uning o’zi juda katta ish. Ammo Franklin nafaqat tashqi faoliyatga, balki ichki faoliyatga ham katta ahamiyat berganligi qiziq. Uning uchun fazilatlar va axloqiy fazilatlar katta ahamiyatga ega edi. O’zining ichki dunyosida ishlash uchun har kuni o’ylab, u o’z ishining natijalarini yozishni boshlagan maxsus kundaligini yuritishga qaror qildi. Franklin kundaligi usuli shu tarzda paydo bo’ldi. 

Benjamin Franklin yozadi:

«Taxminan 1728 (ya’ni 22 yoshida …) axloqiy kamolotga erishish uchun menga ma’lum bo’lgan eng muhim axloqiy fazilatlarning uchtasini ajratib ko’rsatib, jasur va qiyin rejani tuzdim. Tegishli ko’rsatmalarga ega bo’lgan ushbu fazilatlarning nomlari:

  1. Tozalik: to’yguncha ovqatlanmang, mast bo’lguncha ichmang.
  2. Jim: faqat boshqalarga yoki o’zingizga foyda keltiradigan narsani ayting; bo’sh gaplardan saqlaning.
  3. Buyurtma: hamma narsa uchun joy bor; har bir mashg’ulot uchun o’z vaqtiga ega bo’lish.
  4. Qarorlilik: bajarilishi kerak bo’lgan ishni bajarish to’g’risida qaror qabul qilish; qaror qilingan narsaga qat’iy rioya qiling.
  5. Tejamkorlik: pulni faqat boshqalarga yoki o’zingizga foyda keltiradigan narsalarga sarflang, ya’ni isrofgarchilikka emas.
  6. Tirishqoqlik: vaqtni behuda sarflamang; har doim foydali narsa bilan band bo’lish; barcha keraksiz harakatlardan voz keching.
  7. Samimiylik: zararli aldanishga olib kelmang, toza va adolatli fikrlarga ega bo’ling; suhbatda ham ushbu qoidaga rioya qiling.
  8. Adolat: hech kimga zarar bermang; adolatsizlikka yo’l qo’ymang va o’zingizning vazifalaringiz qatorida bo’lgan xayrli ishlarni boy bermang.
  9. Moderatsiya: haddan tashqari narsalardan qoching; O’zingiz munosib deb bilganingizda adolatsizlikka nisbatan g’azablanish tuyg’ularini o’z ichiga oling.
  10. Poklik: tanadagi nopoklikka yo’l qo’ymang; kiyimda va uyda toza bo’lishga rioya qiling.
  11. Sokinlik: mayda-chuyda narsalar va oddiy yoki muqarrar voqealar haqida qayg’urmang.
  12. Iffat: kamdan-kam hollarda nafsga berilib, faqat sog’liq uchun yoki nasl berish uchun; uning xiralik yoki zaiflikka olib kelishiga yo’l qo’ymang yoki sizni xotirjamligingizdan mahrum qilmang yoki o’zingizning yoki birovning yaxshi nomiga soya soling.
  13. Kamtarlik: Iso va Suqrotga taqlid qiling. «

Franklin bir haftani har bir sifatni takomillashtirishga bag’ishladi va u har bir qoidabuzarlikni o’zining kundaligiga yozib qo’ydi. U mukammallikka erisha olmasligini tan oldi, ammo bu fazilatlar ustida ishlash ancha baxtli bo’ldi.

Bunday ro’yxat har bir odamga mos kelmasligi aniq, har kimning niyati va maqsadi har xil. Masalan, L.N. Tolstoy Franklin tizimining izdoshi sifatida o’zining «Zaif tomonlari kundaligi» ni 15 yoshidan boshlab saqlab kelgan. Rus yozuvchisining so’zlariga ko’ra, bu ma’naviy ish unga juda qattiq berilgan va u odam o’zidagi barcha kamchiliklarni yo’q qilishi kerakmi yoki ular xotirjamlik bilan uning shaxsiyatining bir qismi bo’lishi mumkinligiga amin emas edi. Masalan, Lev Nikolaevich qat’iylik unga juda mos keladigan, uning ma’naviy hayotining yaxlitligini tashkil etadigan fazilat deb o’ylardi.

Qanday bo’lmasin, o’zimizni rivojlantirishning bunday qiyin, ammo qiziqarli yo’liga kirish orqali biz o’z hayotimizni va boshqa odamlarning hayotini ancha yaxshilay olamiz. Misr donoligi aytganidek: «Agar siz kundan-kunga qo’llaringiz yaratadigan yo’lni tutsangiz, kerakli joyda bo’lasiz.»

Metodikalar Psixologiya