Neyrobika. Miyangizni mashq qiling!

Aqlni rivojlantirish ma’naviy va jismoniy rivojlanish kabi muhimdir. Olimlar yuqori ko’rsatkichlarni saqlab qolish uchun bizning tanamiz singari miyamiz ham «mashq qilish» kerakligini isbotladilar.

Miyani mashq qilish va xotirani yaxshilashning taniqli usullarini eslaylik:

  1. O’qish.
  2. Krossvordlar, mantiqiy jumboqlar, jumboqlar, jumboqlarni echish.
  3. Sport faoliyati.
  4. Chet tillarni o’rganish.
  5. So’z boyligini to’ldirish.
  6. Matnlarni yoddan o’rganish.
  7. Kundalik yuritmoq.

Biroq, miyangizni o’rgatishning boshqa usullari mavjud. Neyrobiologiya professori Lourens Kats (AQSh) miya uchun mashqlarning to’plamini – neyrobikani ishlab chiqdi, bu bizga yaxshi «aqliy» shaklga ega bo’lishga imkon beradi. O’sha. neyrobika – bu miyaning neyroplastikasini rivojlantirishga qaratilgan mashqlar tizimi.

Neyrobika hamma uchun foydali. Bu bolalarga yangi bilimlarni yaxshiroq konsentratsiya qilish va o’zlashtirishga yordam beradi, kattalar esa – miyasini mukammal darajada ushlab turish va xotira buzilishining oldini olishga yordam beradi.

Neyrobika mashqlari odamning beshta hissiyotidan foydalanishi shart – va g’ayrioddiy tarzda va turli xil kombinatsiyalarda. Bu miyada yangi asabiy aloqalarni yaratishga yordam beradi. Shu bilan birga, bizning miyamiz yangi nerv hujayralarining o’sishi va ular orasidagi bog’lanishni ta’minlovchi neyrotrofin moddasini ishlab chiqarishni boshlaydi. Nevrologiyaning muhim printsipi oddiy naqshlarni doimiy ravishda o’zgartirishdir. Asosiysi, miyani «ish tartibida» saqlash kerak. Sizning miyangizga tanish bo’lgan vazifalarni g’ayrioddiy tarzda hal qilish vazifasi berilsin va asta-sekin u sizga ajoyib ko’rsatkichlar bilan minnatdorchilik bildiradi. O’sha. sizning vazifangiz har kuni odatiy va odatdagi harakatlarni yangi, g’ayrioddiy harakatlar uchun o’zgartirish.

Shu tarzda biz miyamizni yangicha fikrlashga o’rgatamiz. O’zingizning qarashlaringizni va e’tiqodlaringizni o’zgartira boshlaganingizda, ichkaridan o’zgarib, atrofdagi hamma narsa o’zgarib ketishini ko’rasiz, go’yo turli xil to’lqinlar ta’sirini keltirib chiqaradi.

Neyrobika bilan shug’ullanish oson. Miyani rag’batlantirishga qaratilgan ba’zi mashqlarni ko’rib chiqing:

  1. Yangi muhit. Vaqti-vaqti bilan o’zingizni notanish joylarda topish juda foydali. Shu sababli, siz hech qachon bo’lmagan yoki juda kam tashrif buyuradigan shaharning bir qismiga tashrif buyuring – katta park yoki do’kon. Shuningdek, marshrutlarni o’zgartirganingiz ma’qul, masalan, ishlash uchun boshqa marshrutga boring. Yangi mebel sotib oling yoki xonadagi mebellarni qayta joylashtiring, ekran pardasini kompyuteringizda tez-tez o’zgartiring. Do’konda ilgari e’tibor bermagan mahsulotni ko’rganingizda, uni yaxshilab ko’rib chiqing, paketdagi yozuvni o’rganing.
  2. Yangi hidlar. Ertalab, uyg’onganingizdan so’ng, mutaxassislar maslahat berishadi: turli xil hidlarni nafas olish, masalan, efir moylari – bu miyani «uyg’otishga» yordam beradi.
  3. Xayoliy ko’rlik. Diqqat va diqqatni jamlash uchun mashq qiling – o’zingizni yopiq xonada yo’naltirishga harakat qiling (variant sifatida – dush qabul qiling, nonushta qiling). Ko’rish yo’q bo’lganda, boshqa hislar keskin ravishda faollashadi.
  4. O’ngdan chapga. Ba’zan ishlamaydigan qo’lingiz bilan biror narsa qiling: agar siz o’ng qo’lingiz bo’lsa, u holda chap tomoningiz bilan; agar chap qo’li bo’lsa – o’ng.
  5. Notanish ish. Ilgari qilmagan ishingizni boshlang – aniq nima qilishni bilmayotganingizda miyangiz tezda uyg’onadi. Eski sevimli mashg’ulotlariga yangi sevimli mashg’ulotlarini toping yoki yangi va boshqacha narsalarni qo’shing. Agar siz ekstremal sportni yaxshi ko’rsangiz – to’qish, rasm chizish va qo’shiq aytish bilan shug’ullaning.
  6. Savollarga javoblar. Xuddi shu savolga har xil yo’llar bilan javob berish mumkin. Shuning uchun javob bering, odatdagi standart iboralardan qoching – hech bo’lmaganda aqlan.
  7. O’zingizni qanday his qilayotganingizni o’zgartiring. Ekrandagi belgilar lablarini kuzatib, televizordan ovozni o’chiring va tasvirni eshitishga harakat qiling. Aytgancha, bu nafaqat miyaga foydali, balki juda qiziqarli, ayniqsa, kompaniyada. Ob’ektlarni teginish, barmoqlar bilan farqlash, masalan, tangalarning nominalini teginish orqali aniqlash juda yaxshi mashqdir.
  8. Yangi sur’at. Vaqti-vaqti bilan odatiy harakatlaringiz tezligini o’zgartiring, agar siz odatda biron bir ishni sekin qilsangiz, ishingizni 2 marta tezlashtiring. Agar aksincha, siz shoshayotgan bo’lsangiz, o’zingizni hamma narsani asta-sekin bajarishga majbur qiling.
  9. Miyangizning o’ng yarim sharini ulab, qutidan tashqarida o’ylang. Doimo oldingizda ko’rgan fotosuratlarni teskari tomonga o’giring (odatdagi aqliy «modellar», rasmning g’alati holatiga tushib, ishlamaydi va o’ng yarim shar ishlay boshlaydi), nostandart she’rlar yozing, g’ayrioddiy rasmlar chizing, yangi rasmlar toping, yangi nostandart javoblar bering odatdagi savollarga, yangi so’zlarni yozing, o’zingizning hazil va hazillaringiz bilan chiqing.

Ushbu tadbirlarning natijasi har bir inson uchun: neyrobika nafaqat sizning fikrlash qobiliyatingizni rivojlantiradi va miyaning iloji boricha uzoqroq qari bo’lishiga imkon beradi, balki sizning hayotingizga rang-baranglik keltiradi! Va sizning miyangiz doimo yosh va faol bo’lsin!

Behruzbek Hamidov

Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

Next Post

Sizning kayfiyatingizni bir zumda yaxshilaydigan 25 ta mashq

Jum Okt 16 , 2020
1. Musiqa tinglang. Musiqa kayfiyatga ta’sir qilishi mumkin. O’zingizga yoqadigan narsani tez-tez tinglang. 2. Kundalik tuting. Ba’zida fikrlaringizni saralash va ularni qog’ozga tushirish uchun ozgina vaqt sarflashingiz mumkin. 3. Boshqalarning muvaffaqiyatidan xursand bo’ling. Birovning muvaffaqiyatini nishonlash ba’zan o’zingizning yutuqlaringizni nishonlashdan ko’ra yoqimli bo’ladi. 4. Kulish. Har kuni kulish uchun biroz vaqt ajratganingizga ishonch hosil qiling. […]