G’azab, hasad va quvonch: oshkor qilish uchun mashqlar

G’azab

Biz tez-tez g’azabni ushlab turamiz, buni boshqalardan yashirilishi kerak bo’lgan tuyg’u deb bilamiz. U bizni ichimizdan to’playdi, azoblaydi va kemiradi, bu kayfiyat va farovonlikka ta’sir qiladi. Va hayot bitta, va uni o’zingizning g’azabingiz uchun idish sifatida yashash juda haqoratli. Siz ushbu tuyg’u bilan har xil usulda ishlashingiz mumkin – biz sizni tanaga yo’naltirilgan psixoterapiya arsenalidan art-terapiya usuli va texnikasini sinab ko’rishga taklif qilamiz.

Uni chizish

Sizga A3 varaqli ikkita varaq (akvarel, eskiz yoki oq karton uchun qog’oz), guash yoki barmoq bo’yoqlari, keng cho’tkalar, lenta (yopishtiruvchi, viski emas) kerak bo’ladi. Daftar varag’ining yarmiga teng o’lchamdagi qog’ozni oling va unda g’azabingizni tasvirlashga harakat qiling. Muayyan odamga bo’lgan munosabatingizni chizib oling yoki odatdagi g’azabingizni aks ettiring. Qo’lingiz yetadigan bo’yoqlardan foydalaning. Qanday chizilgan bo’lsa, xuddi shunday chizish kerak, chunki «uni chiroyli qilish» vazifasi sizniki emas. Agar siz bo’sh joyingiz tugab qolganini his qilsangiz, bo’sh A3 varag’ining o’rtasiga «g’azabga to’lgan» varaqni yopishtiring va davom eting. G’azabingiz aniq va to’liq tasvirlanganligini sezmaguningizcha, topshiriqni bajaring, hatto boshqa varaqni yopishtirish kerak bo’lsa ham. Rasmga qarang: bu sizga nimani eslatadi? Qanday uyushmalar tug’iladi, qanday hikoyalar yodga tushadi? G’azabingizning ishqalanishiga qarab qanday javob qaytarishingiz mumkin? Olingan voqeani yozing. Shundan so’ng, siz olingan rasmdan boshqacha narsalarni qilishingiz mumkin: uni samolyot bilan boshlang yoki qorong’u burchakda osib qo’ying, yangi rasm uchun fon sifatida foydalaning, uni mayda qismlarga bo’laklarga bo’linib yoki kesib tashlang – hayolingizni chizib oling. Agar siz biron bir foydali ishni uddalasangiz, bu juda zo’r bo’ladi, chunki g’azabda biz odatda juda katta kuchga egamiz va bu quvvatni yaxshi maqsadlarda olish va amalga oshirish mumkin! Uni samolyotda ishga tushiring yoki qorong’u burchakda osib qo’ying, yangi rasm uchun fon sifatida foydalaning, uni mayda qismlarga bo’laklarga bo’linib yoki kesib tashlang – hayolingizni chizib oling. Agar siz biron bir foydali ishni uddalasangiz, bu juda yaxshi bo’ladi, chunki g’azabda biz odatda juda katta kuchga egamiz va bu energiya yaxshi maqsadlarda olinishi va amalga oshirilishi mumkin! Uni samolyotda ishga tushiring yoki qorong’u burchakda osib qo’ying, yangi rasm uchun fon sifatida foydalaning, uni mayda qismlarga bo’laklarga bo’linib yoki kesib tashlang – hayolingizni chizib oling. Agar siz biron bir foydali ishni uddalasangiz, bu juda yaxshi bo’ladi, chunki g’azabda biz odatda juda katta kuchga egamiz va bu energiya yaxshi maqsadlarda olinishi va amalga oshirilishi mumkin!

Tishlaringizni ko’rsating

Ushbu mashqni bajarish uchun sizga hech narsa kerak emas, faqat uch minut yolg’izlik. Agar old po’stlog’i yuklanmagan hayvon allaqachon tishini jinoyatchiga botirgan bo’lsa, biz odamlar faqat jag’larimizni mahkam ushlaymiz va intellektual kurash joyidan chiqib ketayotib, biz aqlli va bizning yuzimiz va kibrimizni qutqarishi mumkin bo’lgan aniq maqsadli so’zlar. Va hayvonlarning reaktsiyalari hech qaerda yo’qolmaydi – g’azab va xavf tajribasi tufayli yuz mushaklari va jag’laridagi kuchlanish. Iloji yo’q, tabu tuyg’usi bosh og’rig’iga, charchoqqa, asabiylikka aylanadi. Agar siz hozirda hech kimdan g’azablanmasangiz ham, quyidagi mashqni bajaring: og’zingizni oching va go’yo havoni xuddi to’g’ri tishlang, xm … dushmaningizning himoyalanmagan bo’yniga. Yoki shunchaki qattiq va tishlashga chidamli narsa. Sekin va did bilan qoniqishicha tishlang bo’yin va yuz yaxshi isitilganligini sezmaguningizcha. Bu haqda nima deb o’ylaysiz?

ENVY –

bu istagan narsangizga erisha olmasligingiz bilan bog’liq og’riqli tajriba, boshqasi buni kuch sarflamasdan oladi yoki kimdir sizdan ko’ra baxtliroqdir. Bu tuyg’u tom ma’noda hayotni zaharlaydi, chunki atrofimizda biz o’zimiz unchalik yaxshi bo’lmagan narsada har doim yaxshiroq va tezroq bo’lganlar bo’ladi. Ba’zi hollarda hasad harakatlar uchun turtki bo’lib xizmat qilishi mumkin, ammo bu qoidadan ko’ra istisno. Ko’pincha, bu kuch va o’ziga bo’lgan ishonchni yo’qotadi va bu tartibsizlik, shunday emasmi? Biz ishlaymiz!

Biz masofani yaratamiz.

Bizning mashqimiz, shuningdek, maxsus tayyorgarlikni yoki «rekvizitlarni» talab qilmaydi va agar siz ayniqsa ta’mga ega bo’lmasangiz, sizga 5-7 daqiqa vaqt ketadi. Bu sizning ishingiz va tashvishlaringizga e’tiboringizni qaratishga xalaqit beradigan aniq bir odamga nisbatan buzg’unchi his-tuyg’ular (hasad, g’azab, g’azab) bilan kurashish uchun mo’ljallangan. Hasad ob’ektini har bir tafsilotda tasavvur qiling, lekin, masalan, besh yoshga qadar, uni «yoshartiradi». Mana, u besh yoshda, tayt va futbolkada, bo’tqa sepib yuborgan. Yoki, aksincha, galstuk taqqan yoki boshida ulkan kamon bilan juda aqlli. Uni boshdan-oyoq tasavvur qilib, ushbu tasvirni tasavvuringizda ushlaganingizda, uni o’zingizdan biroz uzoqlashtirishga harakat qiling. U uzoq yoki uzoqroq tursin. Keyin uni juda yaqin bo’lishi uchun yaqinlashtiring. Ushbu manevrani bir necha marta bajargandan so’ng, o’zingizga ko’proq masxara qilishga imkon bering: bolani o’z o’qida aylantiring, uni burchakdan burchakka uchib chiqing yoki kosmosga uchiring. Uni olovli jahannamda namoyish etishning hojati yo’q, shunchaki bu tasvirni xursandchilik bilan o’ynayotganingizni va buning uchun his-tuyg’ularingizni unutib qo’yguningizcha kattalashtirish va kichraytirish kifoya.
belgi.

JOY

Hayotimizdagi eng maqbul va taqiqlangan tajribalardan biri. Biz doimo bir-birimizga baxt va eng yaxshi narsalarni tilaymiz, lekin biz ochiq va to’liq quvonishdan qo’rqamiz. Qarang, ish kuni oxirida ba’zida sizga nima bo’ladi: siz butun bir guruh narsalarni qayta ishladingiz, haftalikka o’nlab «qushlar» qo’ydingiz va darhol keyingisini oldingiz … Ammo g’alaba qozonish tajribasi qayerda? Quvonch qayerda? Sizning (shunday) hamkasb ekanligingizdan mag’rurlik qayerda?! Quvonch va o’z-o’zidan qoniqish hissi tom ma’noda yiqilib tushadi va siz eski narsalarni tugatmasdan, yangi narsalarni ishlatasiz. Va bundan darvoqe, stress va taranglik to’planib, turli psixosomatik azoblar rivojlanadi. Chunki bizning asab tizimimiz avvalgi jarayonda «nuqta qo’ymasdan» yangi yukni engish oson emas.

Baxt qushi.

Quvonch hissi – bu o’z-o’zidan faxrlanish tuyg’usini, dam olish huquqi tajribasini va dam olishga tayyorlikni ta’minlaydigan yakunlanish. Shuning uchun, kundalik yoki boshingizda belgilangan har qanday vazifani muhim deb bilganingizdan so’ng, chuqur nafas oling va:
– boshqa narsalarni aniq 5 daqiqagaqoldiring;
– O’zingizni aniq maqtang (iloji bo’lsa, keyin baland ovoz bilan);
– qilgan ishingizni yozing – kundalikdagi yozuv oldiga toj chizib qo’ying, ijtimoiy tarmoq orqali maqtaning yoki ushbu yangilik bilan onangizga (sherigingiz, do’stingiz) qo’ng’iroq qiling.

Hech qanday holatda o’z yutuqlaringiz va yutuqlaringiz bilan o’tishga yo’l qo’ymang. Muvaffaqiyatli g’alabadan xursand bo’lish odatiy va bundan tashqari, zarur! Agar siz biror narsani tasodifan yoki osonlikcha, jo’xori va tersiz qilgan bo’lsangiz ham, bunga e’tibor berish kerak. Faqat xursand bo’lishning o’zi yaxshi va yoqimli bo’lsa. «Odatdagidan» kelib chiqadigan his-tuyg’ulardan foydali va muhim his-tuyg’ularni ajratishning juda oddiy usuli bor, chunki «kerak» yoki siz bu jarayonning mazmuni haqida hech qachon o’ylamagansiz.

Agar tuyg’u sizni chindan ham qiynasa, o’zingizga bir nechta savollar bering:
– Qanday qilib bu tuyg’u maqsadlarimga erishishga yordam beradi (bu yoqimsiz bo’lishi mumkin, lekin rag’batlantirish va rag’batlantirish yaxshi)?
– Bu tuyg’u menga o’zim bilan bo’lgan munosabatlarimda qanday yordam beradi (bu o’zingizni yaxshiroq tushunishingizga yordam beradi)?
– Bu tuyg’u menga boshqalar bilan bo’lgan munosabatlarimda qanday yordam beradi (bu sizni to’g’ri xulq-atvorga undashi yoki aksincha, tavakkal qilishdan ogohlantirishi mumkin)?
Agar uchta savolga ham javob «Hech narsa» bo’lsa – siz qutulishga arziydigan halokatli tajriba bilan shug’ullanasiz – masalan, yuqoridagi usullardan birini qo’llang.

Behruzbek Hamidov

Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

Next Post

Kognitiv psixologiya psixologiyada mustaqil yo'nalish sifatida. Kognitiv psixologiyaning asosiy vazifalari, usullari

Shan Okt 17 , 2020
Kognitiv psixologiya (inglizcha kognitiv psixologiya) o’tgan asrning 60-yillarida paydo bo’lgan. Psixologiyaning ushbu bo’limi kognitiv jarayonlarni o’rganishda zamonaviy sohalarga tegishli. «Kognitiv» so’zi (lotincha bilimdan – «bilim» dan) va tarjimada (ingliz tilidan kognitiv so’zdan – «kognitiv»), aytishimiz mumkinki, kognitiv psixologiya kognitiv xatti-harakatlarni o’rganadigan psixologik fanning bir qismidir. Kognitiv psixologiya sohasidagi tadqiqotlar, qoida […]