Kitob haqida “Hayotning qiyin lahzalarini qanday kechirish kerak. O’z-o’ziga rahm-shafqatni davolash “K. Neff, K. Germer

 Asosiy xabar: “o’zimizga rahm-shafqat orqali biz dushman emas, balki o’zimizning ichki ittifoqchimizga aylanamiz”.

  Zamonaviy madaniyatda rag’batlantirish, maqsad va ideallarga erishish uchun o’zi bilan kurashish, o’zini o’zi rag’batlantirish, raqobatlashish, tanqid qilish odat tusiga kiradi. Muvaffaqiyatsizlik, xatolar paytida o’zimizni tanqid qilsak, biz aybni kechirgandek bo’lamiz, o’zimizni o’zgarishlarga tayyorlaymiz. Bunday muvaffaqiyatsizlikka uchragan paytda o’zingizga achinish g’ayritabiiy, mantiqsiz narsa deb hisoblanadi, hattoki o’zingizni tasalli berishga va dalda beruvchi so’zlarni aytishga uyalasiz.

  Jamiyatda qabul qilingan va qo’llab-quvvatlanganiga qaramay, psixoterapevtlarning tadqiqotlari va tajribalari boshqa bir narsa haqida gapiradi – o’zlariga hamdard bo’lgan odamlar o’zlariga ko’proq ishonadilar, muvaffaqiyatsizliklardan, xatolardan qo’rqmaydilar, muvaffaqiyatsizlikka uchragan taqdirda ular ko’proq qilishadi yangi urinish va maqsadga o’tish.

  Aksincha, “o’zimizga bo’lgan ishonchsizlik, xavotir, tushkunlik bizning jamiyatimizda tez-tez uchraydi va bu asosan biz murojaat qiladigan o’zini ayblash, o’zini o’zi tanqid qilishning natijasidir”.

  Kitobda o’z-o’ziga rahm-shafqat nima ekanligini, u qanday tarkibiy qismlardan tashkil topganligi va o’z-o’ziga rahm-shafqat emasligi (yoki xushyoqish haqidagi afsonalar) o’rganilgan.

  Mualliflar o’zlariga rahm-shafqat ko’rsatishning uchta komponenti haqida gapirishadi:

  • O’ziga do’st.
  • Inson tajribasining umumiyligi. Bu dunyodagi har bir inson qiyin damlarni boshdan kechirmoqda, bu ishtirokni qabul qilish muhimdir. Ko’pincha hayotning qiyin davrlarida, muvaffaqiyatsizlikka uchragan paytda, odamlar bu og’riq hech kimga tanish emasligiga ishonishadi, faqat ular bunday muvaffaqiyatsizlikka duch kelishadi, aybdorlik hissi, uyat. Ammo “agar og’riq insoniyatning umumbashariy tajribasining bir qismi ekanligini eslasak, azoblanishning har bir lahzasi boshqasi bilan bog’lanish vaqtida o’zgaradi.”
  • Diqqat. Muhim tarkibiy qism, chunki biz rahmdil bo’lishimiz uchun azob-uqubatlarni ko’rishimiz kerak. Bu ehtiyotkorlik tufayli mumkin – hozirgi momentga ochiq va noaniq e’tibor, bu sizga barcha fikrlar va his-tuyg’ulardan qarshiliksiz va muammodan qochmasdan xabardor bo’lishga imkon beradi.

 O’ziga hamdardlik – bu ko’nikmaga o’rgatish kerak. Ammo ko’pincha biz qarshilikka duch kelamiz, ba’zan esa hamdardlik va o’z-o’ziga rahm-shafqatga qarshi kuchli kurash bilan duch kelamiz.

 Kristin Neff va Kristofer Germer o’zlarining rahm-shafqatiga oid eng mashhur shubhalarni kitobda to’plashdi va ularga tadqiqot ma’lumotlari bilan javob berishdi.

1. O’ziga hamdardlik = o’ziga achinish.

Ammo “o’z-o’ziga rahm-shafqat – bu o’z-o’ziga achinmaslik kafolati”, deydi mualliflar.

Tadqiqot: O’ziga hamdard bo’lgan odamlar istiqbollarni tezroq ko’rishadi, hayotning yomonligi haqida kamroq o’ylashadi va psixologik jihatdan barqarorroq bo’lishadi.

2. Zaiflarga nisbatan o’z-o’ziga rahm-shafqat. Hayotga kuch va qattiqlik kerak.

O’ziga rahm-shafqat ichki kuch manbai, u bizni zaiflashtirmaydi. Aksincha, o’zingizga rahm-shafqat ko’rsatish, azob-uqubatlarga tegish uchun bu jasorat, jasorat talab qiladi.

Tadqiqot: O’ziga hamdard bo’lgan odamlar ajralish, travma kabi qiyin hayotiy vaziyatlarni engish uchun yaxshiroqdir.

3. O’z-o’zini rahm qilish juda xudbin, siz boshqalarga g’amxo’rlik qilishingiz mumkin va kerak.

Ammo o’zimizga rahm-shafqat munosabatlarimiz va ulardagi fidoyilik uchun kuch beradi.

Tadqiqot: O’ziga rahmdil odamlar “romantik munosabatlarda ko’proq sezgir va g’amxo’rroq bo’lishadi, sherigi bilan ziddiyatga tushganda murosaga kelishni osonroq topadilar va boshqalarga nisbatan hamdardroq va kechirishni osonroq qilishadi.”

4. O’zingizga rahm-shafqat tufayli siz butunlay dangasa bo’lishingiz mumkin, hech narsa qilolmaysiz, faqat dam olishingiz mumkin.

Darhaqiqat, o’zimizga mehr-oqibat bizni sog’lom hayot tarziga, o’zimizga nisbatan g’amxo’rlik va mas’uliyatli munosabatlarga olib keladi va bir lahzali zaifliklarga berilmaslikka olib keladi.

Tadqiqot: O’ziga xayrixoh odamlar sog’lom turmush tarzini olib borishadi, jismoniy mashqlar bilan shug’ullanishadi, yaxshi ovqatlanishadi, spirtli ichimliklarni kamroq ichishadi va shifokorlarga muntazam ravishda tashrif buyuradilar.

5. Agar biror kishi o’ziga hamdard bo’lsa, u o’zining har qanday huquqbuzarliklarini, shu jumladan qotillikni oqlaydi. Va noto’g’ri xatti-harakatlar uchun sizni qattiq jazolash kerak.

Boshqa tomondan, o’zingizga bo’lgan rahm-shafqat sizga boshqalarni ayblash o’rniga, xatolarni tan olishga imkon beradigan xavfsizlik, xavfsizlik hissi beradi. qilgan harakatlaringiz uchun javobgarlikni o’z zimmangizga oling va kimdir xafa bo’lsa, kechirim so’rang.

Tadqiqot: O’ziga hamdard bo’lgan odamlar, o’z xatti-harakatlari uchun javobgarlikni o’z zimmalariga olishadi va agar kimnidir xafa qilgan bo’lsa, kechirim so’rashadi.

6. Inson o’zini qattiqqo’llik bilan baholashni to’xtatsa, hech narsaga erishmaydi.

O’z-o’zini tanqid qilish rag’batlantirishda samarali ekanligi odatda qabul qilingan, ammo unday emas. Bu o’ziga bo’lgan ishonchni, qo’rquvni va muvaffaqiyatsizlikni susayishiga olib keladi. Agar biz o’zimizga hamdard bo’lsak, “bizning motivimiz hech qachon yo’qolmaydi, chunki biz o’zimizga g’amxo’rlik qilamiz va o’z imkoniyatlarimizni to’liq ishga solishni xohlaymiz”.

Tadqiqot: O’ziga hamdard bo’lgan odamlar o’z oldilariga ulkan maqsadlar qo’yadilar, ammo agar ular muvaffaqiyatsiz bo’lsa, ular o’zlarini bezovta qilmaydi. Bu shuni anglatadiki, ular muvaffaqiyatsizlikdan ozroq qo’rqishadi va yana urinib ko’rishlari va muvaffaqiyatsizlikka uchraganlaridan keyin yo’l olishlari mumkin.

  Kitobda siz tadqiqotlar bilan tanishishingiz, o’zingizni tanqid qilish va hamdardlik fiziologiyasini o’rganishingiz mumkin.

  Bu shunchaki matn emas, balki siz hamdardlik mahoratini o’rganishingiz mumkin bo’lgan mashqlar, amaliyotlar, texnikalar bilan to’liq ish daftaridir. O’z-o’ziga yordam ko’rsatma.

  Qachon o’qish kerak: ichki tanqidchi qiynalganida, uyat va ayb ayb, tashvish, ruhiy tushkunlik bilan hayot yo’ldoshiga aylandi. Garchi men ushbu kitobni hammaga tavsiya qilsam-da, qiyin paytlarda g’amxo’rlik, mehr-oqibat va rahm-shafqat qobiliyatlari juda foydali bo’ladi.

«Qiyin paytlarda biz o’zimizga hamdard emasmiz

o’zimizni yaxshi his qilish uchun, lekin o’zimizni yomon his qilganimiz uchun “

“O’zimizga rahm-shafqat ko’rsatadigan bo’lsak, sevgi bizni rag’batlantiradi.

Holbuki o’z-o’zini tanqid qilish bizni qo’rquvga undaydi.

 Va sevgi qo’rquvdan ham kuchliroqdir. “

Manba:b17.ru

Maqola haqidagi fikrlaringizni yozib qoldiring !
19-maktab 9-"D" sinf o`quvchisi. Behruzbek.uz saytining ADMINI . Bo'lajak bloger va dasturchi.

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

1 + = 9