Kognitiv psixologiya

Odamlar o’zlarini baxtsiz qilishlari bilanoq, ular o’zlarini baxtsiz qilishlari sababli azoblarini chuqurlashtiradilar, chunki ular baxtsizdirlar Kognitiv terapiya psixoanaliz tubida paydo bo’lgan – bu birinchi nazariy manba – va bu ongni psixoanalizda tan olinganidan kattaroq rolga qaytishiga reaktsiya edi.  Kognitiv olimlar, inson o’z ongi doirasida ruhiy buzuqlikni tushunish va yo’q qilish uchun kalitga ega deb hisoblashadi.

Kognitiv psixologiyaning falsafiy old shartlari stoiklar maktabiga borib taqaladi, ular har bir tuyg’u ortida voqealar emas, balki fikrlar, aniqrog’i odamning voqealar haqidagi g’oyalari yotadi, deb hisoblashadi. Va agar voqea haqidagi g’oyalar yolg’on bo’lsa, unda paydo bo’lgan tuyg’u vaziyatga mos kelmaydi.

Shuningdek, kognitiv psixoterapiyaning otalaridan biri Suqrot – o’z aql-idroklari bilan mashhur bo’lgan donishmand deb hisoblanishi mumkin, unda u inson ongining xayolotlari va buzilishlarini mohirlik bilan ochib bergan va shu bilan odamlarga chidab bo’lmaydigan o’lim qo’rquvi, o’zgacha ishonib bo’lmaydigan qayg’u yoki ishonchsizlikdan xalos bo’lishga yordam bergan. Noto’g’ri e’tiqodlar, mantiqiy nosozliklar va «ongning butlari» (Frensis Bekon) bilan ishlash qobiliyatiga ega bo’lgan har xil xalqlarda shunday donishmandlar bo’lgan. Biroq, kognitiv psixoterapiyada ushbu san’at mulohazali va ilmiy asoslangan yordam tizimiga aylanadi.

Kognitiv terapiyaning asosiy yo’nalishi bilishning inson hissiyotlariga ta’siriga qaratilgan. Uning nazariy ildizlari sog’lom fikr va inson ongini ishda, odatda psixoterapevtik sharoitda introspektiv kuzatishi bilan chambarchas bog’liq. O’zining foydasi uchun amaliy bo’lgan kognitiv terapiya ba’zi bir bilim jarayonlarining insonning hissiy farovonligiga salbiy ta’sirini o’zgartirish va tartibga solishga qaratilgan. Bugungi kunda psixoterapiyaning asosiy yondashuvlaridan biri sifatida kognitiv terapiya o’zining asosiy nazariyasi va terapevtik metodlari uchun Aaron Bekning kashshof ishi uchun qarzdor.

«Odamning o’ziga qarashi va o’zini o’rgatishi, o’zini maqtashi va tanqid qilishi, voqealarni sharhlashi va bashorat qilishi nafaqat oddiy xatti-harakatni ta’kidlaydi, balki hissiy buzilishlarning ichki mexanizmlariga ham oydinlik kiritadi».

Ushbu printsip Bekning terapiyaga kognitiv yondashuvi asosida yotadi. Ushbu yondashuvning negizida odamlarning o’zlarini davolash qobiliyatiga hurmat va aql-idrokning tantanasi yotadi, bu odamlar bu qobiliyatlarni avloddan avlodga rivojlantirgan donolikni o’zida mujassam etgan. Bek bizning bilim qobiliyatlarimizning kundalik ekspluatatsiyasiga e’tibor qaratmoqda.

Kognitiv psixoterapiyaning markaziy toifasi so’zning keng ma’nosida fikrlashdir.Asosiy postulat shundan iboratki, bu insonning fikrlashi (o’zini, dunyoni va boshqa odamlarni idrok etish usuli) uning xulq-atvori, hissiyotlari va muammolarini belgilaydi. Faqatgina ushbu vositachilik aloqasini amalga oshirish orqali shaxsning reaktsiyasini, birinchi navbatda uning hissiy va xulq-atvor jihatlarini tushunish mumkin. Atrof muhit va shaxs o’rtasidagi o’zaro ta’sir sxemasi S-> O-> R shaklida taqdim etilgan (stimul bu oraliq O o’zgaruvchisi bilan javob, shu jumladan, birinchi navbatda, qabul qilingan (ishonch) ning kognitiv qayta ishlashidir).

Faqatgina o’z fikrlashidagi xatolarni aniqlash va tuzatish orqali inson o’zi uchun o’zini o’zi yuqori darajada bajaradigan hayotni yaratishi mumkin.

Kognitiv yondashuv vakillari hodisaning o’zi shaxs uchun hech qanday ma’noga ega emas degan fikrdan kelib chiqadi. Muhimi, bu voqeaga insonning ahamiyati.Bu tushkunlikka tushgan bemor atrof-muhit tomonidan berilgan ma’lumotlardan yo’qotish yoki mag’lubiyat mavzularini sinchkovlik bilan sintez qiladi. J.Kellining shaxsiyatning kognitiv nazariyasiga ko’ra har bir inson tashqi dunyoni, boshqa odamlarni va o’zini o’zi yaratgan bilim tizimi prizmasi – «shaxsiy konstruktsiyalar» orqali idrok etadi. Muhim rolni L. Festinger tomonidan kiritilgan «kognitiv dissonans» kontseptsiyasi – sub’ekt tajribasining mavjud vaziyatni idrok etish bilan ajralib turishi.

Haqiqatga mos kelmaydigan fikrlar va xulosalarni, kognitivistlar moslashtirilmagan deb atashadi… Inson o’zlarining moslashuvchan bo’lmagan fikrlari to’g’risida to’liq xabardor bo’lolmaydi, bu ularning qanday harakat qilishlariga, his-tuyg’ulariga va tajribalaridan qanday ta’sir olishlariga katta ta’sir qiladi. Ba’zi amaliyotlar bilan ushbu fikrlardan xabardorlik kuchayadi. Shaxs ularni yuqori darajada aniqlik bilan yozib olishni va tashqi vaziyatni yoki tashqi stimulni aks ettiradigan narsani tanlashni o’rganishi mumkin.

Haddan tashqari holatlarda noto’g’ri moslashuvchan fikrlar haddan tashqari hissiy reaktsiyalarni keltirib chiqaradi, bu og’riqli va odamning to’g’ri harakat qilishiga to’sqinlik qiladi. Agar balandlikka ko’tarilgan alpinist o’zini yiqilaman deb o’ylasa va og’ir kasal bolaga g’amxo’rlik qilayotgan ona uni o’ladi deb o’ylasa, u holda alpinist yiqilib tushishi mumkin va xavotirli ona kasal bolaga g’amxo’rlik qila olmaydi ( shu bilan birga, uning tirik qolish imkoniyati kamayadi). Tajribali odamlar, neyrotika va yangi boshlanuvchilardan farqli o’laroq, xavfli vaziyatga tushib qolganda, moslashuvchan bo’lmagan fikrlarni to’sib qo’yishni o’rganadilar. Keyin alpinist vazifani qanday bajarish haqida, bolaga g’amxo’rlik qilayotgan ona esa unga qanday qilib eng yaxshi yordam berish haqida o’ylaydi.

Kognitiv yondashuv texnikasi odamga o’z fikrlari o’z-o’zini yo’q qilishga olib keladimi yoki yo’qligini hal qilishda yordam beradi. Xulosa qilib aytganda, manfaatdor shaxs uning ba’zi hayotiy tushunchalari uni kamroq baxtli qilganini tushunish uchun tajribadan o’rganishi kerak.

Odamlar hayotining ma’nosini individual rivojlanishning dastlabki bosqichlarida qurganliklari sababli, keyinchalik ular ko’pincha o’zlarini va dunyoga munosabatlarini o’zgartirishning ko’plab usullari mavjudligini anglamaydilar. Haqiqat, biz o’ylayotganimiz kabi o’zgarmas emas, agar unga ozgina erkinlik kiritish yo’llarini topsak. Odamlar haqiqatni qayta qurish (qayta talqin qilish, rekonstruktsiya qilish) mumkin. Biz hayot ularni boshqaradigan burchak rangini olishga majbur emasmiz va bu kashfiyot ko’pincha erkinlik tuyg’usini keltirib chiqaradi. Kelli insonni doimiy o’zgarish jarayonida ekanligi haqidagi qarashni taklif qiladi va shunga ko’ra barcha muammolarning ildizi o’zini o’zgartirish uchun to’siqlardir. Shunday qilib, Kelli inson uchun doimo o’zgarib turadigan dunyoni ochish maqsadida harakatlar nazariyasini yaratdi,

Hissiy buzilishlar mantiqsiz e’tiqod tufayli yuzaga keladi. Ushbu e’tiqodlar mantiqsizdir, chunki odamlar dunyoni boricha qabul qilmaydilar. Ular sehrli fikrlashga ega: agar ular dunyoda biror narsa mavjud bo’lsa, demak u boshqasidan farq qilishi, mavjudligidan farq qilishi kerakligini ta’kidlaydilar. Ularning fikrlari odatda bayonotlar shaklida bo’ladi: agar men biron bir narsani xohlasam, unda bu shunchaki xohish yoki afzallik emas, balki bo’lishi kerak, agar bo’lmasa, u dahshatli!

Odamlar o’zlarini baxtsiz qilishlari bilanoq, ular o’zlarini baxtsiz qilganlari uchun azoblarini chuqurlashtiradilar
.

Ko’p odamlar o’zlarining qoidalariga ko’ra boshqalarning xatti-harakatlarini o’zgartirishga harakat qilishadi. Bundan tashqari, ular hamma narsani ularga asoslanib tushuntiradilar. Ammo ushbu qoidalar mutlaq va real bo’lmagan printsiplar sifatida ifodalangan yoki noo’rin ishlatilgan bo’lsa, ularni qo’llash ehtiyojlarni qondirishga olib kelishi mumkin emas. Keyin ular ruhiy kasallikni keltirib chiqaradi. Bunday holda, yakuniy natija ko’pincha tashvish, tushkunlik, fobiya, obsesyon bo’ladi. Qoidalardan foydalanish uchun ularni aniqroq, egiluvchan va o’ziga kam e’tibor beradigan qilib o’zgartirish kerak. Qoidalar oshkor etilganda va ularning yolg’onligi, o’z-o’zini yo’q qiladiganligi va ishlamasligi aniqlanganda, ularni repertuaridan olib tashlash kerak.

Mana, haqiqiy bo’lmagan istaklarga misollar:

1. Har doim saxiylik, ehtiyotkorlik, jasorat, qadr-qimmat va fidoyilikning chegarasi bo’lish.

2. Mukammal sevgilisi, do’sti, otasi, o’qituvchisi, shogirdi bo’lish.

3. Sovuq qonda har qanday qiyinchiliklarga dosh bera olish.

4. Har qanday muammoni tezda hal qila olish.

5. Hech qachon kasal bo’lmang, doimo baxtli va xotirjam bo’ling.

6. Hamma narsani bilish, taxmin qilish va tushunish.

7. O’zingizni qulay his eting va his-tuyg’ularingizni boshqaring.

8. O’z huquqlaringizni himoya qila biling va hech qachon hech kimga zarar etkaza olmaysiz.

9. Hech qachon charchamang.

10. Har doim mahsuldorlikning eng yuqori cho’qqisida bo’ling.

Bunday qoidalar baxtsizlikka olib keladi. Insonni har doim hamma sevishi mumkin emas. Sevgi va munosabatlar darajasi doimo o’zgarib turadi. Va bunday qoidalarga ko’ra, sevgining har qanday pasayishi uning yo’qolishi deb hisoblanadi.

Har qanday ma’lumotni baholashda xatolik ruhiy shikastlanish jismoniy shikastlanishdan ko’ra og’irroq bo’lishiga olib keladi.

Ushbu usulning afzalligi shundaki, u odamga o’z tajribasidan foydalanishda yordam beradi. Kognitiv psixologiya bilimlarni egallash, o’zgartirish, taqdim etish, saqlash va xotiradan olish jarayonlarini, shuningdek, bu bilim bizning e’tiborimizni qanday yo’naltirishi va reaktsiyalarimizni boshqarishini o’rganadi.

Kognitiv terapiyada terapevt va mijoz o’rtasida hamkorlikda deyarli kollegial munosabatlar o’rnatiladi. Terapevt mijozning fikrlari va his-tuyg’ularini biladigandek ko’rinmaydi, balki ularni tekshirishga va tanqidiy tekshirishga taklif qiladi. Kognitiv terapiyada mijozlar o’zlarining muammolarini o’zlari hal qilishadi; ular noo’rin his-tuyg’ular va xatti-harakatlarni kuchaytiradigan idrok va fikr shakllariga to’g’ridan-to’g’ri kirish imkoniyatiga ega va ular bu naqshlarni o’zgartirishga qodir.

Ajablanarlisi shundaki, kognitiv terapiya o’z-o’ziga yordam beradigan nashrlarning ko’payishiga yordam berdi. Darhaqiqat, o’zingizni qanday tasdiqlashingiz, o’z qadringizni oshirishingiz, g’azabingizni tinchlantirishingiz, tushkunlikdan xalos bo’lishingiz, turmush qurishingiz yoki munosabatlarni saqlashingiz va shunchaki o’zingizni yaxshi his qilishingiz mumkinligi haqidagi mashhur adabiyotlarning aksariyati kognitiv terapevtlarning ishiga asoslangan.

Kognitiv yondashuv mantig’ini quyidagi to’rtta printsip yordamida ifodalash mumkin:

1. Odamlar depressiya yoki xavotirga duch kelganda mantiqsiz, salbiy fikr yuritadilar va o’zlariga zarar etkazadigan holda beixtiyor harakatlarni qiladilar
2. Bir oz kuch sarflab, odamlar zararli narsalardan qanday qutulishni o’rganadilar. fikrlash uslublari
3. Ularning og’riqli alomatlari yo’qolganda, ular yana quvnoq va g’ayratli bo’lib, o’zlarini hurmat qilishni boshlaydilar
4. Ushbu maqsadlarga, qoida tariqasida, nisbatan qisqa vaqt ichida oddiy usullardan foydalangan holda erishiladi

Manba:
IG Malkina-Pyx. Amaliy psixolog
M. Litvakning ma’lumotnomasi. Kasb – psixolog
Solso R. Kognitiv psixologiya

Behruzbek Hamidov

Blogger,Psixolog,Web-dasturchi,Seo mutaxasis

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

Next Post

G'azab, hasad va quvonch: oshkor qilish uchun mashqlar

Shan Okt 17 , 2020
G’azab Biz tez-tez g’azabni ushlab turamiz, buni boshqalardan yashirilishi kerak bo’lgan tuyg’u deb bilamiz. U bizni ichimizdan to’playdi, azoblaydi va kemiradi, bu kayfiyat va farovonlikka ta’sir qiladi. Va hayot bitta, va uni o’zingizning g’azabingiz uchun idish sifatida yashash juda haqoratli. Siz ushbu tuyg’u bilan har xil usulda ishlashingiz mumkin – biz sizni tanaga […]